Five contemporary curvature tensors. An approach to a new temporal space topology
DOI:
https://doi.org/10.18861/ania.2019.9.2.2924Keywords:
Space, topology, strategies, contemporary architectureAbstract
Contemporary culture is identified with its own forms of production and reproduction of space. An absolutely visual project of imaginary dimension. What is mean to be expose is the emergence of a new temporal space topology, through the analysis of certain project strategies whose organizational forms and structures are logically and tactically redefined to understand the complex dynamics of the contemporary world.
Through five concrete project strategies, “Five contemporary curvature tensors”, a transversal reading that introduces models and discourses from the field of sociology and architecture will be drawn. The curvature tensors named by the sociologist Luis Castro Nogueira in the book “Laughter of space” (1997), refer to material practices whose visual codes fold and tense the first modern space moment as it is known.
This whole process of spatial gradation concludes in the virtual space. A synthetic and simulated typicity by electronic devices in which subject, object and medium become a progressive immaterial condition. Far from establishing absolute models, these topological displacements seek to establish a critical attitude necessary to project into future scenarios.
Downloads
References
ÁBALOS, I. & HERREROS, J. (2010). Una nueva naturalidad (7 micromanifiestos). En Gausa, M. & Devesa, R. (eds.) Otra mirada, posiciones contra crónicas. La acción crítica como reactivo en la arquitectura española reciente. (p.253-258). Barcelona, España: Gustavo Gili.
ÁBALOS, I. (2010). La belleza del siglo XXI. En Gausa, M. & Devesa, R. (eds.) Otra mirada, posiciones contra crónicas. La acción crítica como reactivo en la arquitectura española reciente. (p.171-176). Barcelona, España: Gustavo Gili.
ALEXANDER, C. (1968). La ciudad no es un árbol. Cuadernos Summa – Nueva Visón, 9, 20-30.
ALEXANDER, C. (1976). Ensayo sobre la síntesis de la forma (4th ed.). Buenos Aires, Argentina: Infinito.
ALLEN, S. (2009). Practice: Achitecture technique + representation (2ª ed.). Abingdon, Inglaterra: Routledge.
BAUDRILLARD, B. (1995). El sistema de los objetos (14ª ed.). Coyoacán, México: Siglo XXI.
Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida (2ª ed.). Buenos Aires, Argentina: FCE.
BERTOLA, R. (2013). El diagrama arquitectónico después de Deleuze: estudio de casos de holandeses (Tesis Doctoral). Universidad Politécnica de Cataluña, Barcelona, España. Accedido el 3 de diciembre, 2018, desde https://upcommons.upc.edu/handle/2117/95607
CASTRO NOGUEIRA, L. (1997). La risa del espacio. El imaginario espacio-temporal en la cultura contemporánea, una reflexión sociológica. (1ª ed.). Madrid, España: Tecnos.
CIFUENTES, C. (s.f). Narrativas cibernéticas y arquitectura computacional (Tesis de Doctoral). Universidad Politécnica de Cataluña, Barcelona, España. Accedido el 17 de diciembre, 2018, desde https://www.researchgate.net/publication/301553542_Narrativas_ciberneticas_y_ arquitectura_computacional_Cybernetic_narratives_and_computational_architecture
DELEUZE, G. & GUATTARI, F. (1976). Rizoma (1ª ed.). Valencia, España: Pre-Textos.
DELEUZE, G. & GUATTARI, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia (5ª ed.). Valencia, España: Pre-Textos.
Deleuze, G. (1989). El pliegue (1ª ed.). Barcelona, España: Paidós.
DÍAZ MORENO, C. & GARCÍA GRINDA, E. (2004). Campos de juegos líquidos, fragmentos de una conversación. El Croquis, 121/122, 9-25.
EISENMAN, P. (2011). Diez edificios canónicos 1950-2000 (1ª ed.). Barcelona, España: Gustavo Gili.
FERNANDEZ PER, A., MOZAS, J. & ARPA, J. (2011). This is Hybrid: an analysis of mixed-use building by a+t (1ª ed.). Vitoria-Gasteiz, España: a+t.
GARCÍA GONZÁLEZ, C. (2014). Atlas de Exodus (Tesis Doctoral). Universidad Politécnica de Madrid, España. Accedido el 8 de agosto, 2018, desde http://oa.upm.es/30888/1/CARLOS_GARCIA _GONZALEZ.pdf
GARCÍA-GERMAN, J. (2012). Estrategias operativas en arquitectura. Técnicas de proyecto de Price a Koolhaas. (1ª ed.). Buenos Aires, Argentina: Nobuko.
GAUSA, M. & DEVESA, R. (eds.) (2010). Otra mirada, posiciones contra crónicas. La acción crítica como reactivo en la arquitectura española reciente. (1ª ed.). Barcelona, España: Gustavo Gili.
GAUSA, M. (2010). Open, espacio, tiempo, información. Arquitectura, vivienda y ciudad contemporánea. Teoría e historia de un cambio (1ª ed.). Barcelona, España: Actar.
GAUSA, M. (2010). Tiempo dinámico/orden (in)fromal: trayectorias (in)disciplinadas. En Gausa, M. & Devesa, R. (eds.) Otra mirada, posiciones contra crónicas. La acción crítica como reactivo en la arquitectura española reciente. (p.217-224). Barcelona, España: Gustavo Gili.
GAUSA, M., GUALLART, V., MULLER, W., MORALES, J., PORRAS, F. & SORIANO, F. (2001). Diccionario Metápolis de la arquitectura avanzada (1ª ed.). Barcelona, España: Actar.
GIMÉNEZ, C., MIRÁS, M. & VALENTINO, J. (2011). La arquitectura cómplice, teorías de la arquitectura en la contemporaneidad (1ª ed.). Buenos Aire, Argentina: Nobuko.
GUATTARI, F. (1996). Las tres ecologías (2ª ed.). Valencia, España
HEIDEGGER, M. (1951). Costruir, habitar, pensar. Accedido el 2 de febrero, 2019, desde http:// www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-ii/files/2013/05/Heidegger-Construir-Habitar-Pensar1.pdf
JENCKS, C. (1997). New Science = New Architecture. (1ª ed.). Londres, Inglaterra: Wiley-Academy.
KOOLHAAS, R. & MAU, B. (1997). S, M, L, XL (1ª ed.). Colonia, Alemania: Tashen.
KOOLHAAS, R. (1978). Delirio de Nueva York, un manifiesto retroactivo para Manhattan (1ª ed.). Barcelona, España: Gustavo Gili.
LANDA, M. (2011). Mil años de historia no lineal (1ª ed.). Barcelona, España: Gedisa.
LORENZO-EIROA, P. (2013). Superposición posthistórica: redefiniendo el rol de lo relativo. Plot, 13, 165-171.
LYNN, G. (1993). Folding architecture (1ª ed.). Londres, Inglaterra: Architectural Design.
MORALES, J. (2010). Adiós a la metáfora. Manipulaciones de la realidad. En Gausa, M. & Devesa, R. (eds.) Otra mirada, posiciones contra crónicas. La acción crítica como reactivo en la arquitectura española reciente. (p.51-62). Barcelona, España: Gustavo Gili.
MORALES, J. (2010). Asociar, superponer, conectar. En Gausa, M. & Devesa, R. (eds.) Otra mirada, posiciones contra crónicas. La acción crítica como reactivo en la arquitectura española reciente. (p.47-50). Barcelona, España: Gustavo Gili.
NOVAK, M. (1991). Liquid Architectures in Cyberspace. Accedido el 7 de diciembre, 2018, desde https://www.evl.uic.edu/datsoupi/coding/readings/1991_Novak_Liquid.pdf?fbclid=IwAR0tsA5wQa0XhI2EKf1Y5Ki0Meka-G9J_Qk_TLqhl15_sSjChSKgK9yTh7o
ROWE, C. & KOETTER, F. (1998). Ciudad collage (2ª ed.). Barcelona, España: Gustavo Gili.
STAN A (1999), Practice vs Project. Praxis: Journal of Writing + Building Vol 1 No 0, 112-125
TSCHUMI, B. (1996). Architecture and disjunction (2ª ed.). Cambridge, Inglaterra: MIT.
TSCHUMI, B. & CHENG, I (ed.) (2003). The state or architecture at the beginning of the 21st century (1ª ed.). Nueva York, Estados Unidos: Monacelli, Columbia University.
ZELLNER, P. (1999). Hybrid space, new forms in digital architecture. (1ª ed.). Londres, Inglaterra: Thames
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal and its contents are licensed under the Creative Commons - Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). It is possible to copy, communicate and publicly distribute its content as long as the individual authors and the name of this publication are cited, as well as the publishing institution (Universidad ORT Uruguay).