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Development of motivation in secondary students through the implementation of an educational program in Plastic Arts based on Cooperative Learning

Authors

  • Efraín Romero Artavia Ministerio de Educación y Cultura
  • Andrea Mora Campos Universidad Nacional
  • Wendy González Víquez Ministerio de Educación y Cultura
  • Patricia Renee Garbanzo Hernández Ministerio de Educación y Cultura
  • José Andrey Zamora-Araya Universidad Nacional
  • Fabiola Quirós Universidad Nacional
  • Silvia García Vargas Universidad Nacional

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2990

Keywords:

cooperative learning, motivation, plastic arts, secondary education, AMS

Abstract

This research analyzes the development of motivation among eight-grade students at a public secondary school in Costa Rica in Plastic Arts classroom, through the implementation of an educational program based on Cooperative Learning (AC) (Johnson, Johnson, & Holubec, 1994). The Academic Motivation Scale (EMA) (Manassero & Vázquez, 2000) was adapted and validated to determine the Motivation (M) among these students. Qualitative techniques such as questionnaires and observation were used to collect information, so as to make evident the different aspects of Motivation. The population under study consisted of eight-grade students, ranging from ages 13 to 15, divided in two groups: a study group and a control group. It was concluded that motivation development was improved in the experimental group with the intervention of cooperative learning strategies from a qualitative approach. However, quantitative methods for collecting information did not contribute with statistically significant evidence in favor of the study group, because the instrument was not sensitive to the passing of time. Therefore, this scale is not recommended for studies of experimental longitudinal design. 

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Author Biographies

Efraín Romero Artavia, Ministerio de Educación y Cultura

Licenciado en Pedagogía con énfasis en Didáctica, Universidad Nacional (Costa Rica). Profesor de Artes Plásticas, Ministerio de Educación Pública (Costa Rica).

Andrea Mora Campos, Universidad Nacional

Profesora de investigación, división de Educología; Asesora, revistas científicas, repositorios, acceso abierto y ciencia abierta, Vicerrectoría de Investigación, Universidad Nacional (Costa Rica). Investigadora en ciencia abierta y pedagogía.

Wendy González Víquez, Ministerio de Educación y Cultura

Profesora de Artes Plásticas, Ministerio de Educación Pública (Costa Rica).

Patricia Renee Garbanzo Hernández, Ministerio de Educación y Cultura

Licenciada en Pedagogía con énfasis en Didáctica, Universidad Nacional (Costa Rica). Profesora de Artes Plásticas, Ministerio de Educación Pública (Costa Rica).

José Andrey Zamora-Araya, Universidad Nacional

Máster en Estadística, Licenciado en Enseñanza de la Matemática, Universidad Nacional (Costa Rica). Profesor e investigador, Maestría en Economía del Desarrollo, Escuela de Estadística y Escuela de Matemáticas, Universidad (Costa Rica).

Fabiola Quirós, Universidad Nacional

Investigadora, Escuela de Economía, Universidad Nacional (Costa Rica). Editora adjunta, revista Economía y Sociedad, Costa Rica.

Silvia García Vargas, Universidad Nacional

Máster en Planificación Curricular, Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Didáctica del Español y Profesora e investigadora, división de Educología, Universidad Nacional (Costa Rica). Investigadora en formación docente, lectura, escritura y currículum.

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Published

2020-09-07 — Updated on 2020-09-07

Versions

How to Cite

Romero Artavia, E., Mora Campos, A., González Víquez, W., Garbanzo Hernández, P. R., Zamora-Araya, J. A., Quirós, F., & García Vargas, S. (2020). Development of motivation in secondary students through the implementation of an educational program in Plastic Arts based on Cooperative Learning . Cuadernos De Investigación Educativa, 11(2), 117–131. https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2990

Issue

Section

Research topics