This is an outdated version published on 2020-09-07. Read the most recent version.

Creativity and didactic transfer in the pedagogical action of Chilean university professors

Authors

  • Alejandro Villalobos Claveria Universidad de Concepción
  • Yenia Melo Hermosilla Universidad de Concepción

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2992

Keywords:

educational practices, creativity, didactic transference, university teachers

Abstract

This article analyzes experiences of didactic transposition, as a creative expression of the pedagogical practice carried out by Chilean university academics. A quantitative approach of a descriptive and analytical nature was conducted to a purposive sample of 59 teachers from three Chilean regional universities, to whom a pattern of class observation was applied during the period 2014-2015. The results indicate that there are two aspects of creativity that are expressed in the didactic transposition: the use of innovative didactic resources and the relationship they establish between their teaching and the field matters or future profession of students. It is concluded that in their didactics teachers use creative processes, as they seek innovation, while in the assessment of learning, the trend is reproductive, due to the requirement of the current curricular framework.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Villalobos Claveria, Universidad de Concepción

Doctor en Educación, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil). Magister en Educación, mención Curriculum y Profesor de Filosofía, Universidad de Concepción (Chile). Profesor Asociado, departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Educación, Universidad de Concepción (Chile).

Yenia Melo Hermosilla, Universidad de Concepción

Doctora en Educación, Magister en Educación, mención Curriculum y Profesora de Francés, Universidad de Concepción (Chile). Profesora Asociada,  departamento de Curriculum e Instrucción, Facultad de Educación. Universidad de Concepción (Chile).

References

Alonso, I. & Arandia, M. (2014). Aprender creando: “Factoría Creativa” en las aulas universitarias. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12 (1), 443-468. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6419/6483

Alonso Monreal, C. (2001): Qué es la creatividad. Madrid: Biblioteca Nueva, S.L.

Basto-Torrado, S. P. (2011). De las concepciones a las prácticas pedagógicas de un grupo de profesores universitarios. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(6) 393-412. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m3-6.dcpp

Boden, M. (1994). La mente creativa: mitos y Mecanismos. Barcelona: Gedisa. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000160&pid=S0123-1294200800020001200006&lng=es

Bolívar Botía, A. y Bolívar Ruano, M. R. (2012). La didáctica en el núcleo del mejoramiento de los aprendizajes. Entre la agenda clásica y actual de la Didáctica. Revista Perspectiva Educacional, 50(2), 3 – 26. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/38/18

Brousseau, G. (2011). La théorie des situations didactiques en mathématiques, Éducation et didactique [en línea], (5), 1. http://journals.openedition.org/educationdidactique/1005; DOI: https://doi.org/10.4000/educationdidactique.1005

Bunge, M. (1996). La ciencia. Su método y su filosofía. Editorial Sudamericana, Buenos Aires. https://users.dcc.uchile.cl/~cgutierr/cursos/INV/bunge_ciencia.pdf

Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique - du savoir savant au savoir enseigné. 2ème édition (1991). Un exemple de transposition didactique de Yves Chevallard et Marie-Alberte Johsua. Grenoble: La Pensée Sauvage. http://www.numdam.org/item/?id=PSMIR_1991___S6_39_0

Corbalán, J., Martínez, F. y Donolo, D. (2003). Manual CREA. Inteligencia creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. Madrid: TEA. http://www.web.teaediciones.com/Ejemplos/CREA-MANUAL-2015_extracto.pdf

Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad. El fluir de la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós Ibérica. https://campus.fundec.org.ar/admin/archivos/Mihaly_2.pdf

De Camilloni, A., Cols, E., Basabe, L. y Feeney, S. (2007). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.

De la Torre, S. & Violant, V. (2013). Estrategias creativas en la enseñanza universitaria. Creatividad y sociedad. http://www.ub.edu/sentipensar/pdf/saturnino/estrategias_creativas_universitaria.pdf

De la Torre, S. y Violant, V. (2006), (coord. y dir.). Comprender y evaluar la creatividad, vol. 1. Málaga, España: Aljibe.

Drucker, P. (1992). La sociedad poscapitalista. Editorial Sudamericana, Buenos Aires. http://transicionsocioeconomica.blogspot.com/2012/11/la-sociedad-poscapitalista-de-peter.html

Duarte Briceno, Efrain. (1998). La creatividad como un valor dentro del proceso educativo. Psicologia Escolar e Educacional, 2(1), 43-51. https://doi.org/10.1590/S1413-85571998000100005

Elisondo, R. C. (2015). La creatividad como perspectiva educativa. Cinco ideas para pensar los contextos creativos de enseñanza y aprendizaje. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), pp.1-23. DOI: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20904

Elmore, R.F. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Santiago de Chile: Fundación Chile. Área de Educación. http://psicopedagogia.weebly.com/uploads/6/8/2/3/6823046/libro_elmore.pdf

Finke, R.; Ward, T. & Smith, S. (1996). Creative Cognition. Theory, Research and Applications. Cambridge: The MIT Press.

González, E. y Díaz, D. (2008). Desde el currículo hasta la didáctica o sobre la circulación de los saberes y sus controles en la universidad: un ejemplo en la enseñanza de la Medicina. Iatreia, 21(1), 83-93. http://www.scielo.org.co/pdf/iat/v21n1/v21n1a10.pdf

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill, México. https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Jackson, P.W. (2009). La vida en las aulas. Morata, Madrid. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/PE_Jackson_Unidad_1.pdf

Jarauta Borrasca, B. y Medina Moya, J.L. (2012). Saberes docentes y enseñanza universitaria. En: Estudios sobre educación, (22), 179-198. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/116036/1/609589.pdf

Lamo de Espinosa, E., González García, J.M. & Torres Albero, C. (2007). La sociología del conocimiento y de la ciencia. Editorial Alianza, Madrid.

Litwin, E. (2010). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En A. Camilloni, M.C. Davini, G. Edelstein, E. Litwin, M. Souto y S. Barco, Corrientes didácticas contemporáneas (pp. 91-115). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Marina, J. (2011). Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona: Anagrama. https://www.joseantoniomarina.net/libro/teoria-de-la-inteligencia-creadora/

Martínez, E. & González, M. (2009). ¿La creatividad como competencia universitaria? La visión de los docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria 2(2), 101-114. http://refiedu.webs.uvigo.es/Refiedu/Vol2_2/REFIEDU_2_2_6.pdf

Palomares, A. (2011). El modelo docente universitario y el uso de nuevas metodologías en la enseñanza, aprendizaje y evaluación. Revista de Educación, (355), 591-604. DOI 10-4438/1988-592X-RE-2011-355-038. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re355/re355_25.pdf

Pellón Arcaya, Mario, Mansilla Sepúlveda, Juan, & San Martín Cantero, Daniel. (2009). Challenges to the Didactic Transposition and Knowledge of the Content in Teaching of Anatomy: Obstacles and Projections. International Journal of Morphology, 27(3), 743-750. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022009000300018 https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022009000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en

Pérez, L., Massón Cruz, R.M. y Torres Miranda, T. (2020). La formación profesional pedagógica del profesor universitario. Estudio comparado de experiencias universitarias. Revista Cubana de Educación Superior, 39 (1). Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000100004&lng=es&tlng=es

Perrenoud, P. (2010). Développer la pratique réflexive dans le métier d’étudiant. Professionnalisation et raison pédagogique. Paris: ESF éditeur (5.ª edición).

Sternberg, R., & Lubart T. (1997). La creatividad en una cultura conformista. Un desafío a las masas. Madrid: Paidós.

Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional, Madrid: Narcea. http://pdfhumanidades.com/sites/default/files/apuntes/TARDIF%20-Los-Saberes-Docentes-y-su-desarrollo-profesional-pdf.pdf

Unesco, (2005). Hacia las sociedades del conocimiento: informe mundial de la UNESCO. Paris. http://www.lacult.unesco.org/docc/2005_hacia_las_soc_conocimiento.pdf

Villalobos Claveria, A. & Melo Hermosilla, Y. (2019). Narrativas docentes como recurso para la comprensión de la transferencia didáctica del profesor universitario. Revista Formación Universitaria, vol. 12 (1), 121-132. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100121

Published

2020-09-07 — Updated on 2020-09-07

Versions

How to Cite

Villalobos Claveria, A., & Melo Hermosilla, Y. (2020). Creativity and didactic transfer in the pedagogical action of Chilean university professors. Cuadernos De Investigación Educativa, 11(2), 35–54. https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2992

Issue

Section

Research topics