Teachers’ work recognition in Uruguay

new approaches and evidence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.1.3094

Keywords:

teaching profession, teaching identity, recognition, meaningfulness in work, Axel Honneth

Abstract

The perspective of recognition expands dignostics around teacher discomfort to highlight forms of self-affirmation at work. Based on the concepts by Axel Honneth on the sphere of love and law, central aspects around teacher recognition are discussed: which actors in the educational community and through which institutional mechanisms their work is recognized, and how these elements form the meaningfulness of their work. Data is analyzed on recognition, effort and reward balance, and meaningfulness in teachers of early childhood, primary and secondary education in both private and public sectors. This data is based on an occupational health survey carried out by the National Institute of Educational Evaluation in Uruguay (INEEd). Results show that the greatest source of recognition at all levels comes from the students, followed by the immediate superior, families, authorities, and lastly, public opinion. There are differences in the recognition expressed by teachers working on the different education sectors and subsystems. Likewise, those who work in the private sector and in elementary schools express feeling greater recognition by their educational community, intersubjectively and institutionally. The promotion structure and eligible working hours are perceived as a factor of little recognition in public secondary education, as well as salary in public primary education. However, almost all teachers express feeling involved and giving a transcendental meaning to their role in society. In this sense, perceived low recognition does not seem to affect the core of meaning that they adduce to their work, which is high and independent of the subsystem in which they are inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Administración Nacional de Educación Pública (2017). Marco Curricular de Referencia Nacional. Una construcción colectiva. https://mcrn.anep.edu.uy/sites/default/files/Documento%20MCRN%20agosto%202017.pdf

Administración Nacional de Educación Pública (2019). Censo Nacional Docente 2018. Informe de resultados.

Angella, M. (2016). Work, recognition and subjectivity. Relocating the connection between work and social pathologies. European Journal of Social Theory, 19(3), 340 – 354. https://doi.org/10.1177%2F1368431015594443

Bolívar, A., Fernández Cruz, M., & Molina Ruiz, E. (2004). Investigar la identidad profesional del profesorado: Una triangulación secuencial. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 6(1). https://doi.org/10.17169/fqs-6.1.516

Boltanski, L. & Chiapello, È. (2002). El nuevo espíritu del capitalismo. Akal.

Brito, A. (2010) Los profesores y la escuela secundaria hoy. Notas sobre una identidad en repliegue. Libros libres.

Cabrio, S. (2017) Estudiante de magisterio hijo de maestro: Relatos de vida sobre su identidad y herencia docente. [Tesis de maestría, Universidad ORT Uruguay]. Sistema de Bibliotecas de la Universidad ORT Uruguay. https://sisbibliotecas.ort.edu.uy/file/4226

Cornejo Chávez, R. (2012). Nuevos sentidos del trabajo docente: un análisis psicosocial del bienestar/malestar, las condiciones de trabajo y las subjetividades de los/as docentes en el Chile neoliberal. [Tesis de doctorado, Universidad de Chile]. Repositorio académico de la Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/111523

Cristóforo, A., Martinis, P., Míguez, M., & Viscardi, N. (coord.) (2017). Derecho a la educación y mandato de obligatoriedad en la enseñanza media. La igualdad en cuestión. Udelar. FCS; CISC.

De Tezanos, A. (2012). ¿Identidad y/o tradición docente? Apuntes para una discusión. Perspectiva educacional, 51(1), 1-28. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.51-Iss.1-Art.71

Dejours, C. (2012). Trabajo vivo. Tomo 1: Sexualidad y trabajo. Topía.

Donaire, R. (2007). ¿Desaparición o difusión de la “identidad de clase trabajadora”? Reflexiones a partir del análisis de elementos de percepción de clase entre docentes. Conflicto Social, 2(1), 135-167. http://dx.doi.org/10.5007/2175-795X.2009v27n2p543

Dubet, F. (1989). Injustice et reconnaissance. En A. Caillé (Dir.), La Quête de reconnaissance. Nouveau phénomene social total (pp. 15-43). Ed. La Découverte.

Dubet, F. (2006). El declive de la institución. Gedisa.

Durkheim, E. (2001). Las reglas del método sociológico. Ediciones Coyoacán.

Elacqua, G., Hincapie, D., Vegas, E., & Alfonso, M. (2018). Profesión: Profesor en América Latina ¿Por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo? Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0001172

Esteve, J. (2005). Bienestar y salud docente. Revista Prelac, 1, 116-133.

Esteve, J. M. (1987). El malestar docente. Laia.

Filgueira, F., Pasturino, M., Opertti, R., & Vilaró, P. (2014). La educación prioridad país: aportes a la construcción de una educación genuinamente inclusiva. https://issuu.com/fundacionceibal/docs/educacion__final_vilaro

Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Siglo XXI.

Guerra, R. (2016). Formas positivas y negativas de reconocimiento. Un estudio crítico-interpretativo de los discursos de cajeras de grandes cadenas de supermercados en Santiago de Chile. [Tesis de maestría, Universidad Alberto Hurtado]. Red de Repositorios Latinoamericanos. http://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/8249

Honneth, A. (1995). The Fragmented World of the Social. State University of New York Press.

Honneth, A. (1997). La lucha por el reconocimiento. Por una gramática de los conflictos sociales. Ed. Crítica.

Honneth, A. (2010). Work and recognition. A Redefinition. En Schmidt, H. & Zurn, C. (Eds.), The Philosophy of recognition. Lexington books.

Honneth, A. (2011). La sociedad del desprecio. Trotta.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2017a). Informe sobre el estado de la educación en Uruguay 2015-2016. https://www.ineed.edu.uy/images/pdf/Informe-sobre-el-estado-de-la-educacion-en-Uruguay-2015-2016.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2017b). Educación en Uruguay. ¿Qué opinan los ciudadanos? https://www.ineed.edu.uy/images/publicaciones/informes/Educacion-en-Uruguay_Que-opinan-los-ciudadanos.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2019). Reporte del Mirador Educativo 4, ¿Existe una brecha salarial entre los docentes y otras ocupaciones? https://www.ineed.edu.uy/archivosmirador/MiradorEducativo_Reporte_4.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2020a). Estudio de salud ocupacional docente. https://www.ineed.edu.uy/images/EstudioSaludOcupacionalDocente/Resumen-ejecutivo.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2020b). Marco metodológico del Estudio de salud ocupacional docente. https://www.ineed.edu.uy/images/EstudioSaludOcupacionalDocente/Marco-metodologico.pdf

Mancebo, M. (2007). La educación uruguaya en una encrucijada: entre la inercia, la restauración y la innovación. En N. Bentancur (Org.), Las políticas educativas en Uruguay. Perspectivas académicas y compromisos políticos (pp. 8-42). Ministerio de Educación y Cultura.

Martínez, D. (6-8 de setiembre de 2001). Abriendo el presente de una modernidad inconclusa: Treinta años de estudios del trabajo docente. [Ponencia] Latin American Studyes Association XXIII International Congress, Washington, Estados Unidos.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2020). TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and Schools Leaders as Valued Professionals. https://doi.org/10.1787/19cf08df-en

Perrenoud, P. (1996). Le métier d’enseignant entre prolétarisation et professionnalisation: deux modèles du changement. Perspectives, vol XXVI(3), 543-562.

Quiñones, M., Supervielle, M., Acosta, M. J., Rivero, L., & Cosse, L. (2020). El sindicalismo en el proceso de construcción de una cultura del trabajo para el desarrollo. CSIC-UR.

Ricœur, P. (2006). Del texto a la acción. Fondo de Cultura Económica de España.

Rivero, L. (23-27 de febrero de 2021). Working as a teacher: Demands for recognition of secondary school teachers in Montevideo. [Ponencia] IV Congreso de la Asociación Internacional de Sociología, (ISA) San Pablo, Brasil.

Rivero, L. (4-7 de setiembre de 2018). Abordajes a la cultura del trabajo docente en el Uruguay. [Ponencia] XVII Jornadas de Investigación Científica, FCS – UdelaR, Montevideo, Uruguay.

Santiago, P., Ávalos, B., Burns, T., Morduchowicz, A., & Radinger, T. (2016). OECD Reviews of School Resources: Uruguay 2016, OECD Reviews of School Resources. http://dx.doi.org/10.1787/9789264265530-en

Schaufeli, W. B. (2005). Burnout entre profesores: Una perspectiva de intercambio social. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 15-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=231317039002

Sennet, R. (2003). El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad. Anagrama.

Sennet, R. (2012) El artesano. Anagrama.

Smith N. (2009). Work and the Struggle for Recognition. European Journal of Political Theory, 8(1), 46-60. https://doi.org/10.1177%2F1474885108096959

Supervielle, M. (2016). Una aproximación sociológica a la gestión de los recursos humanos: Mirada a partir de la lucha por el reconocimiento. Revista de Ciencias Sociales, 29(38), 13-36. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-55382016000100002&lng=es&tlng=es

Svampa, M (Ed.) (2000) Desde abajo. La transformación de las identidades sociales. Biblos.

Tardif, M. & Núñez Moscoso, J. (2018). The notion of the “reflective professional” in education: relevance, uses and limits. Cadernos de Pesquisa, 48(168). http://dx.doi.org/10.1590/198053145271

Taylor, C. (1993). El multiculturalismo y “la política del reconocimiento”. Fondo de Cultura Económica.

Tenti Fanfani, E. (2007). La escuela y la cuestión social: ensayos de sociología de la educación. Siglo XXI.

Tenti Fanfani, E. (2010). Los que ponen el cuerpo. El profesor de secundaria en la Argentina actual. Educar em Revista, 1. https://www.scielo.br/j/er/a/HtFM9px8DqYjvngkTbsnZcf/?format=pdf&lang=es

Vaillant, D. (2007). Mejorando la formación y el desarrollo profesional docente en Latinoamérica. Revista Pensamiento Educativo, 41(1). http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25699

Veiravé, D., Ojeda, M., Núñez, C., & Delgado, P. (2006). La construcción de la identidad de los profesores de enseñanza media. Biografías de profesores. Revista Iberoamericana De Educación, 40(3). https://doi.org/10.35362/rie4032512

Viscardi, N. & Alonso, N. (2013). Gramática(s) de la convivencia. Un examen a la cotidianidad escolar y la cultura política en la Educación Primaria y Media en Uruguay. https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/Archivos/publicaciones/libros-digitales/gramatica-s-%20de%20la%20convivencia_alonso%20-%20viscardi.pdf

Published

2022-02-28

How to Cite

Rivero, L., & Ferrando, F. (2022). Teachers’ work recognition in Uruguay: new approaches and evidence. Cuadernos De Investigación Educativa, 13(1). https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.1.3094

Issue

Section

Research topics