Virtual education: narratives of teachers and students at the University of Buenos Aires post-pandemic

Authors

  • Silvia Lago Martínez Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani https://orcid.org/0009-0003-4451-2286
  • Romina Gala Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani | Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0009-0007-4861-9004
  • Flavia Samaniego Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani https://orcid.org/0009-0009-2074-3809

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3756

Keywords:

university, pandemic, post-pandemic, digital technologies, virtual education, digital platforms

Abstract

The acceleration of the digitalization process in universities during the pandemic led to the reconfiguration of educational practices, new languages, and ways of distributing information and knowledge in the hybridization of digital platforms. This article presents the results of research developed in the post-pandemic period, which recovers the experiences of teachers and students of the Universidad de Buenos Aires (UBA) during the social isolation and places them in dialogue with the return to face-to-face interaction. The objective is to identify and understand the meanings teachers and students attribute to their educational practices, emphasizing sociability and affective bonds developed on the platforms. Methodologically, we analyze an empirical corpus built from qualitative techniques: in-depth interviews with university teachers and focus groups of students. We conclude that both teachers and students revalue the face-to-face modality, although they appreciate learning in virtual environments and the possibility of having hybrid classes. However, it is observed that the classical educational matrix continues to be hegemonic in our university. All in all, the debate on the university's future and challenges is present in the educational community as it seeks to recognize itself as the builder of a university in transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amado, S., & Gala, R. (2019). Brecha digital, inclusión y apropiación de tecnologías: Un breve recorrido por sus diferentes conceptualizaciones. En S. Lago Martínez (Ed.), Políticas públicas e inclusión digital: Un recorrido por los Núcleos de Acceso al Conocimiento (pp. 41-63). Teseopress; Instituto Gino Germani.

Andrés, G., & San Martín P. (2022). Actitudes, habilidades y expectativas de profesores sobre la virtualización educativa durante la pandemia. Sociología y Tecnociencia, 12(2), 51-72. https://doi.org/10.24197/st.2.2022.51-72

Artopoulos, A., & Huarte, J. (2022). Continuidad educativa durante la pandemia en Argentina. Políticas, pedagogías y plataformas. Revista de Ciencias Sociales, 35(51), 107-130. https://doi.org/10.26489/rvs.v35i51.5

Bordignon, F., & Dughera, L. (2023). Tecnologías digitales, docentes y estudiantes a comienzos del Covid-19. Pistas para la educación superior a por venir. Espacios en blanco, 1(33), 173-184.

Coicaud, S., Martinelli, S., & Rozenhauz, J. (2021). Recapacitando acerca de la capacitación docente en tiempos de virtualización. Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), 99-107. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n24.36314

Cruder, G., Cicala, R., & Bergomás, G. (2021). Plataformas y lenguajes: reflexiones en pandemia pensando el futuro. Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), 25-35. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n24.36283

Gendler, M., Méndez, A., Samaniego, F., & Amado, S. (2018). Uso, apropiación, cooptación y creación: Pensando nuevas herramientas para el abordaje de la Apropiación Social de Tecnologías. En S. Lago Martínez, A. Álvarez, M.

Gendler & A. Méndez (Eds.), Acerca de la apropiación de tecnologías: Teoría, estudios y debates (pp. 49-60). Ediciones del Gato Gris.

Gómez-Hurtado, I., García Prieto, F. J., & Delgado-García, M. (2018). Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: estudio integrado sobre percepciones. Perspectiva Educacional, 57(1), 99-119. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.1-art.645

González, F., & Morris, M. B. (2022). La docencia universitaria en pandemia: reconfiguraciones en el tiempo y en el espacio de trabajo. Entramados y Perspectivas, 12(12), 311-339. http://hdl.handle.net/11336/206488

Gutiérrez, E., Martín J., & Rocchietti, R. (2022). La opinión de estudiantes universitarios en tiempo de pandemia. Revista Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 9(2), 79-84.

Lago Martínez, S. (2021). La universidad argentina en tiempos de Covid-19. En R. Cabello (Org.), Educação no Ambiente Tecnocultural (pp. 129-140). EDUFPI-Salthe.

Lago Martínez, S., Méndez, A., & Gendler, M. (2017). Teoría, debate y nuevas perspectivas sobre la apropiación de tecnologías digitales. En R. Cabello & A. López (Eds.), Contribuciones al estudio de procesos de apropiación de tecnologías (pp. 75-86). Ediciones del Gato Gris.

Lion, C., Schpetter, A., & Weber, V. (2021). Aprendizajes en tiempos de pandemia. Las voces estudiantiles como claves para repensar la enseñanza universitaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), 36-48. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n24.36284

Macchiarola, V. (Coord.) (2022). La educación universitaria pública en la pandemia por COVID-19. Políticas, prácticas y actores. UniRío editora.

Maggio, M. (2021). Enseñar en la Universidad. Pandemia… y después. Integración y Conocimiento, 10(2), 203–217. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n2.34097

Molotsi, A. R. (2020). The university staff experience of using a virtual learning environment as a platform for e-learning. Journal of Educational Technology & Online learning, 3(2), 133-151. https://doi.org/10.31681/jetol.690917

Nosiglia, M. C., & Andreoli, S. (2022). Brecha digital: articulaciones institucionales, estrategias de formación inmersivas y contextos de innovación (Documento de Trabajo N° 64). Fundación Carolina. https://doi.org/10.33960/issn-e.1885-9119.DT64

Nosiglia, M. C., & Fuksman, B. (2022). Los cambios en la enseñanza universitaria a partir del inicio de la pandemia y desde la perspectiva de los académicos: el caso de la Universidad de Buenos Aires. RAES, XIV(25), 121-137.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560

Peirone, F., Dughera, L., & Bordignon, F. (2019). Saberes tecnosociales emergentes. Hacia una propuesta de estudio. En S. Finquelievich, P. Feldman, U. Girolimo & B. Odena (Comps.), El futuro ya no es lo que era (pp. 257-278). Teseopress.

Pierella, M. P., & Borgobello, A. (2021). Reflexiones en el tránsito hacia la pospandemia desde experiencias estudiantiles y docentes en una universidad pública argentina. Trayectorias Universitarias, 7(12), 1-13. https://doi.org/10.24215/24690090e049

Sandoval, L. (2019). La apropiación de tecnologías en América Latina: una genealogía conceptual. Virtualis, 10(19), 1-19.

Secretaría de Políticas Universitarias (2021). Plan de Virtualización de la Educación Superior, Ministerio de Educación. www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2021/06/presentacion-planvesii.pdf

Suárez-Lantarón, B., Deocano-Ruíz, Y., García-Perales, N., & Castillo-Reche, I. S. (2022). The Educational Use of WhatsApp. Sustainability, 14, 10510. https://doi.org/10.3390/su141710510

van Deursen, A. J. A. M., van Dijk, J. A. G. M., & Peters, O. (2017). Habilidades digitales relacionadas con el medio y el contenido: La importancia del nivel educativo. Panorama Social, 25, 137-152.

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Siglo Veintiuno.

Yilmazsoy, B., Kahraman, M., & Köse, U. (2020). Negative Aspects of Using Social Networks in Education: A Brief Review on WhatsApp Example. Journal of Educational Technology & Online Learning, 3(1), 69-90. https://doi.org/10.31681/jetol.662746

Published

2024-08-16

How to Cite

Lago Martínez, S., Gala, R., & Samaniego, F. (2024). Virtual education: narratives of teachers and students at the University of Buenos Aires post-pandemic. Cuadernos De Investigación Educativa, 15(2). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3756

Issue

Section

Articles