Secondary education for youths and adults in Argentina, South Korea and the United States
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3820Keywords:
secondary education, education for youths and adults, educational systems, quantitative investigation, statisticsAbstract
This article aims to analyze the recent evolution of secondary education for youths and adults in Argentina, South Korea and the United States. Although different investigations indicate that this educational modality has had significant growth in Argentine territory and has achieved notable relevance within its educational system, it is not clear if this is something common on an international scale. Considering this problem to be solved, from a quantitative approach, various sources from international organizations and national entities of the three selected countries are used to see how these school offers have evolved in each country and the importance they have had within their borders. In that sense, the results of the research show that unlike what happens in Argentina, in South Korea and the United States, secondary schools for youths and adults have not tended to expand or occupy such a relevant place within their national educational systems. On the contrary, it is concluded that after an initial growth, throughout the last decades in both the Asian country and the North American one, these school proposals have tended to contract and have a relatively marginal position.
Downloads
References
Banco Mundial. DataBank. https://databank.worldbank.org/
Bargas, N., & Cabrera, M. E. (2022). Políticas recientes en el nivel secundario de adultos en la provincia de Buenos Aires: los desafíos de la flexibilidad en la enseñanza. Espacios en Blanco, 1(32), 9-21.
Barro, R., & Lee, J. (2013). A New Data Set of Educational Attainment in the World, 1950-2010. Journal of Development Economics, 104, 184-198. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2012.10.001
Brusilovsky, S., & Cabrera, M. E. (2006). La normativa para educación de adultos. Una de las claves para entender la vida escolar. En S. Brusilovsky (Ed.), Educación escolar de adultos. Una identidad en construcción (pp. 69-79). NOVEDUC.
Burgos, A. (2018). Programas articulados de terminalidad secundaria y formación profesional: alternativas institucionales y su incidencia sobre las subjetividades y trayectorias de los jóvenes y adultos [Tesis de doctorado, UBA]. Repositorio Digital Institucional de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. http://repositorio.sociales.uba.ar/items/show/1044
Caballero, A., Manso, J. Matarranz, M., & Valle, J. (2016). Investigaciones en Educación Comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, (9), 39-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6559980
Canevari, M. S., & Yagüé, J. (2014). Historia de la educación secundaria de adultos en Argentina, 1968-1983. Universidad Nacional de Luján.
Chang, S. M. (1995). Secondary Education in Korea: 1960-1990. KEDI.
Cowen, R. (2011). Esbozos de un futuro: la renegociación de ideas clave de la educación comparada. En M. Caruso & H. E. Tenorth (Coords.), Internacionalización. Políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global (pp. 395-412). Garnica.
De la Fare, M. (2013). Estudiantes del nivel secundario de la Educación Permanente de Jóvenes y Adultos (EPJA). DiNIECE-Ministerio de Educación de la Nación.
De Luca, R., Nistal, M., & Orlicki, E. (2023). Terminalidad extendida: Secundaria de Jóvenes y Adultos. Observatorio de Argentinos por la Educación.
Departamento de Educación de Estados Unidos (2013). An American Heritage: Federal Adult Education. A Legislative History (1964-2013).
Departamento de Educación de Estados Unidos (2018). Sistema Nacional de Informes para la Educación de Adultos. Reportes (2000-2018). https://nrs.ed.gov/rt/reports/aggregate
Departamento de Educación de Estados Unidos (2019). Centro Nacional de Estadísticas Educativas. Compendio de Estadísticas Educativas. https://nces.ed.gov/programs/digest/
Donvito, A., & Otero, M. R. (2020). Educación secundaria de adultos en Argentina: un estudio de las transformaciones curriculares. Praxis Educativa, 24(1), 1-23.
Filmus, D. (1992). Demandas populares por educación. El caso del movimiento obrero argentino. Aique.
Finnegan, F. (2016). La educación secundaria de jóvenes y adultos en la Argentina. Una expansión controversial. Encuentro de Saberes, (6), 33-42.
Finnegan, F., González, D., & Valencia, D. (2021). Educación Permanente de Jóvenes y Adultos. ¿Un derecho que llega a todos? Datos de la Educación, (6), 1-17.
García Garrido, J. (1991). Fundamentos de educación comparada. Dykinson.
González, F. (2019). “Volver a la escuela”: la política, el barrio y el trabajo en experiencias de terminalidad educativa de estudiantes del plan FinEs 2 en el Gran La Plata (2013-2017) [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de La Plata – SEDICI. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/87017
López, E. (2015). Políticas de inclusión educativa: un estudio acerca del Plan FinEs 2 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Tres de Febrero]. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de Tres de Febrero – RIUNTREF. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/69/54
Ministerio de Cultura y Educación (1977). Departamento de Estadísticas. Estadísticas de la Educación (1972-1976).
Ministerio de Educación y Desarrollo de Recursos Humanos de Corea del Sur (2006). Servicio Coreano de Estadísticas sobre Educación. Anuario Estadístico de Educación (1998-2006).
Ministerio de Educación y Desarrollo de Recursos Humanos de Corea del Sur (2008). Servicio Coreano de Estadísticas sobre Educación. Estadísticas de la Educación a lo Largo de la Vida (2007-2008).
Ministerio de Educación. Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa. Anuario Estadístico (1996-2018). https://www.datos.gob.ar/dataset/educacion-anuario-estadisticos-educativos
Riquelme, G., Herger, N., & Sassera, J. (2018). Deuda social educativa con jóvenes y adultos. Entre el derecho a la educación, los discursos de las políticas y las contradicciones de la inclusión y la exclusión. FFyL-UBA.
Rodríguez, L. (2008). Situación presente de la educación de personas jóvenes y adultas en Argentina. CEAAL-CREFAL.
Sirvent, M. T. (2005). Los jóvenes y adultos en la Argentina en el contexto de las políticas de neoconservadurismo. Pensamiento Educativo, (37), 277-295.
UNESCO. Unesco Institute for Statistics (UIS). http://data.uis.unesco.org/