Labor insertion of university graduates during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3821Keywords:
labor market, graduates, higher education, labor demands, skillsAbstract
This study examines the process of integrating education graduates from a public university in northwestern Mexico into the labor market during 2020 and 2021, a period heavily affected by the COVID-19 pandemic and subsequent global health and economic crisis. The research uses the narrative biographical method to present five cases of graduates, supplemented by a categorical system to conduct qualitative and narrative content analysis. The findings show that the graduates encountered challenges in their job placement, attributed to the aforementioned adverse context. The relevance of the skills acquired during training to adapt to new employment modalities and emerging labor dynamics is highlighted. As expressed by the participants, it is concluded that the development of skills for employability during training was essential to access the labor market. In particular, they considered that skills such as organization, leadership, entrepreneurship and the management of information and communication technologies (ICT) offered them more significant employment opportunities in the educational field. This research provides a deeper understanding of the challenges and strategies that influence the employment of education graduates in crisis contexts worldwide.
Downloads
References
Angulo, G. M., Quejada, R., & Yánez, M. (2012). Educación, mercado de trabajo y satisfacción laboral: el problema de las teorías del capital humano y señalización de mercado. Revista de la educación superior, 41(163), 51-66.
Cáceres, P. (2008). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas. Individuo y sociedad, 2(1), 53-82. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3
Contreras-Espinoza, I. J. (2022). Proceso de inserción laboral y empleabilidad de egresados de la Licenciatura en Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Baja California, Campus Ensenada [Tesis de doctorado, CETYS Universidad].
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research. Sage.
Diario Oficial de la Federación [DOF] (2013). Decreto por el que se expide la Ley General del Servicio Profesional Docente. SEGOB (Secretaría de Gobernación). http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5313843&fecha=11/09/2013
Diario Oficial de la Federación [DOF] (2019). Decreto por el que se expide la Ley General del Sistema para la Carrera de los Maestros y Maestras. SEGOB (Secretaría de Gobernación). https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5573860&fecha=30/09/2019
Diario Oficial de la Federación [DOF] (2020). ACUERDO por el que se declara como emergencia sanitaria por causa de fuerza mayor, a la epidemia de enfermedad generada por el virus SARS-CoV2 (COVID-19). Diario Oficial de la Federación. https://dof.gob.mx/2020/CSG/CSG_300320_VES.pdf
Ferrarotti, F. (2007). Las historias de vida como método. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 14(44), 15-40.
García-Gutiérrez, J. (2014). ¿Por qué lo llaman educación cuando quieren decir… empleabilidad? A propósito del concepto de utilidad en educación. Social and Behavioral Sciences, 139, 102-109. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.034
González, J., & Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Informe final. Fase 1. Universidad de Deusto; Universidad de Groningen.
Gurdián, A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. PrintCenter.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI] (2019). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo. INEGI.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación [INEE] (2019). La Nueva Escuela Mexicana. INEE.
Kohler, J. (2004). The Bologna Process and employability: The impact of employability on curricular development. Bologna Seminar of Employability in the context of the Bologna Process, Bled, Slovenia.
Mackay-Castro, C. R., León-Palacios, B. V., & Zambrano-Noboa, H. A. (2020). Efectos del COVID-19 en el mercado laboral. Domino de las Ciencias, 6(3), 1368-1381.
Márquez, A. (2011). La relación entre educación superior y mercado de trabajo en México: una breve contextualización. Perfiles educativos, 33(SPE), 169-185.
Martínez-Rodríguez, F. M. (2009). El proceso de inserción laboral: Implicaciones educativas para la mejora de la empleabilidad. Revista Complutense de Educación, 20(2), 455-471. http://hdl.handle.net/11162/124263
Medina, C., Nava, A., & Bong, I. (2010). Enfoque del liderazgo del pensamiento sistémico en las organizaciones. Multiciencias, 10(2), 133-138.
Monteiro, S., & Almeida, L. S. (2015). The relation of career adaptability to work experience, extracurricular activities, and work transition in Portuguese graduate students. Journal of Vocational Behavior, 91, 106-112. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.09.006
Organización para la Cooperación y Desarrollos Económicos [OCDE] (2019). Educación superior en México: Resultados y relevancia para el mercado laboral. OECD Publishing Paris. https://doi.org/10.1787/a93ed2b7-es
Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
Pelayo, M., & Meza, E. (2012). Capital social y competencias profesionales: Factores condicionantes para la inserción laboral.
Puentes, I. (2012). No basta obtener un título profesional. En C. H. Trujillo García & M. L. Torres Villarreal (Eds), Contribución de la Universidad del Rosario al debate sobre Educación Superior en Colombia (pp. 189-193). Universidad del Rosario.
Rodríguez, A. (2013). El ajuste entre formación y empleo de los universitarios en España [Tesis doctoral, Universidad de León]. https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/3018/tesis_d5e05f.PDF
Rodríguez, J. M. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Revista Silogismo, 4(8), 1-33.
Salas, I., & Murillo, F. (2013). Los profesionistas universitarios y el mercado laboral mexicano: convergencias y asimetrías. Revista de la educación superior, 42(165), 63-81.
Simón, J. (2015). Las expectativas de búsqueda del primer empleo de universitarios con formación híbrida: El caso de una universidad pública mexicana. Cuadernos de Investigación Educativa, 6(2), 33-49. https://doi.org/10.18861/cied.2015.6.2.35
Suárez-Lantarón, B. (2016). Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación, 14(1), 67-84.
Universidad de Deusto (2006). Tuning Educational Structures in Europe.
Villa, A., & Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Mensajero; ICE Universidad de Deusto.
Villalobos, G., & Pedroza, R. (2009). Perspectiva de la teoría del capital humano acerca de la relación entre educación y desarrollo económico. Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 10(20), 275-306.