Daily basis between two temporalities: from periodicity to simultaneity

Authors

  • Daniel Mazzone Universidad ORT Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2016.11.11.2625

Keywords:

temporality, periodicity, journalism, newspaper, ecosystem

Abstract

This article is focusing on the dissolution of the actual newspaper concept, after announcements made by two important journalistic Institutions. Print media has been displaced by continuum information of graphics online media, leaving behind the typical periodical segmentation traditionally used by print products. The temporality that arrived with the newspaper begins to close its cycle in the actual immediacy. This work describes several inflexion points in the process that led newspapers from their foundational role towards the dissolution of the conversational practices, reconfiguring the ecosystem based on a new communication contract. Periodicity reflects the XIX century, as simultaneity does with the XXI century.

(Complete article in spanish language).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrera, C. (coordinador) (2004). Historia del Periodismo Universal. Barcelona: Ariel.

Bell, E. (2016, 17 de julio). The unpredictable course of live streaming has caught us unprepared. En The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/media/2016/jul/17/live-streaming-violent-events- crisis-facebook?CMP=twt_gu

Benjamin, W. (1986). Sobre algunos temas en Baudelaire. En Sobre el programa de la filosofía futura (pp 89-124). Barcelona: Planeta.

Burke, P. (2009). Cultura popular en la Europa moderna. Madrid: Alianza Editorial.

Casasús i Guri, J. M. (2002). Nuevos conceptos teóricos para la investigación en periodismo digital. Barcelona: Universidad Pompeu Fabra. Recuperado de http://fama2.us.es/fco/digicomu/cap11.pdf

Charaudeau, P. (2003). El discurso de la información. La construcción del espejo social. Barcelona: Gedisa.

Eisenstein, E. (1994). La revolución de la imprenta en la Edad Moderna Europea. Madrid: Akal.

Golden, M. (2016, 18 de septiembre).Michael Golden: “Somos una compañía de medios digitales que saca un diario”. La Nación. Recupera de: http://www.lanacion.com.ar/1938974-michael-golden-somos-una-compania-de- medios-digitales-quesaca-un-diario

Maingueneau, D. (2009). Análisis de textos de comunicación. Buenos Aires: Nueva Visión.

Mazzone, D. (2010). Imágenes del lector en el ciberperiodismo. Estudio comparativo de la discursividad de The New York Times y The Huffington Post (tesis de Maestría). Universidad de San Andrés-Grupo Clarín.

Mazzone, D. (2012a). Huffington Post vs. New York Times ¿Qué ciberperiodismo? Buenos Aires: La Crujía.

Mazzone, D. (2012b). “Periodicidad y actualidad en el Huffington Post”. En Encuentro Latinoamericano de Facultades de Comunicación (FELAFACS), Universidad de Lima, Perú. Recuperado de http://fresno.ulima.edu.pe/felafacs.nsf/PonenciasDetalle/eje1-37

Nieman Lab (2016).Survey of large publishers: 30 percent of our website visits come from Facebook. Recuperado de http://www.niemanlab.org/2016/09/survey-of- largepublishers-30-percent-of-our-website-visits-come-from-facebook/

Poynter Institute (2016, 5 de septiembre). Recuperado de http://www.poynter.org/2016/the-newspaper- association-of-america-is- changing-its-name/428934/Stats Counter Global Stats (2016). Recuperado de http://gs.statcounter.com/press/mobile-and-tablet-internet-usage-exceeds- desktop-for-first-time-worldwide

Thompson, J. B. (1998). Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Verón, E. (2011). Papeles en el tiempo. Los cuerpos efímeros. Buenos Aires: Paidós.

Verón, E. (2013). Semiosis social 2. Ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidós.

Published

2017-02-09

How to Cite

Mazzone, D. (2017). Daily basis between two temporalities: from periodicity to simultaneity. InMediaciones De La Comunicación, 11(11), 211–228. https://doi.org/10.18861/ic.2016.11.11.2625

Issue

Section

Articles