Urban imaginary and education. Proposals to resignify the city

Authors

  • Luis Guillermo Torres Grupo Interinstitucional de Investigación Geopaideia, Universidad Pedagógica Nacional (UPN), Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2017.12.1.2666

Keywords:

City, subjectivity, urban imaginaries, education, didactics.

Abstract

Understanding the city as a complex network of relationships merits to be questioned about how it geographical space is conceptualized from the subjective and intersubjective experiences of its inhabitants. In this way, the city can be understood as a human creation in which multiple subjectivities come into play, and from which the desires, affections and intentionalities that human beings materialize are projected both in spatial morphology and in individual and collectives that are built with regard to the urban. Imagining the city implies, not only to interpreting the physical, economic and political dynamics that comprise it, but also to analyze the role of education in the re-signification of subjectivity, imaginary and urban appropriation. This analysis concerns the processes of formal education, but also, and particularly in the Colombia case, the phenomena related to the dynamics of displacement, demobilization and migration. In this sense, it is necessary to involve educational proposals that inquire about the urban imaginaries that the individual has of the cities and turn them into opportunities for reflection and transformation of social and spatial relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Guillermo Torres, Grupo Interinstitucional de Investigación Geopaideia, Universidad Pedagógica Nacional (UPN), Colombia.

Magister y Especialista en Docencia e Investigación Universitaria con Énfasis en Comunicación e Investigación Social de la Universidad “Sergio Arboleda”, Colombia. Licenciado en Educación Básica con énfasis en Ciencias Sociales de la Universidad Pedagógica Nacional (UPN), Colombia. Doctorando en Educación del programa de Doctorado Interinstitucional de Educación de la UPN. La investigación doctoral que desarrolla gira en torno a los imaginarios urbanos, la semiótica del espacio y la educación geográfica. Es integrante del grupo interinstitucional de investigación Geopaideia y miembro de la Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones (RIIR). Además, se desempeña como editor y es docente del área de Ciencias Sociales de la Secretaría de Educación del Distrito (Colegio General Santander).

References

Borja, J. (2003). La ciudad conquistada. Madrid: Alianza Editorial S.A.

Carreras, C. & García, A. (2006). La geografía urbana. En D. Hiernaux y A. Lindón (compiladores). Tratado de Geografía Urbana (pp. 221-230). Barcelona: Anthropos.

Capel, H. (1973). Percepción del medio y comportamiento geográfico. En Revista de Geografía, 1, (2), pp. 50-150.

Cely, A. & Moreno, N. (2015). Concepciones e imágenes de ciudad. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

García Canclini, N. (2010). Imaginarios Urbanos. Buenos Aires: Editorial Universidad de Buenos Aires.

Goodman, N. (1990). Maneras de hacer mundos. Madrid: Machado libros.

Harvey, D. (2014). Ciudades Rebeldes, del derecho a la ciudad a la revolución urbana. Madrid: Ediciones Akal S.A.

Hiernaux, D. & Lindón, A. (2006). Geografía urbana: una mirada desde América Latina. En D. Hiernaux y A. Lindón (compiladores), Tratado de Geografía Humana (pp. 95-128). Barcelona, España: Anthropos.

Hiernaux, D. & Lindón, A. (2010). Los giros de la Geografía Humana, desafíos y horizontes. Barcelona: Anthropos.

Ibáñez, J. (1991). El regreso al sujeto. La investigación social de segundo orden. Santiago de Chile: Editorial Amerinda.

Lindon, A. (2010). Los giros teóricos: texto y contexto. En D. Hiernaux y A. Lindón (directores), Los giros de la Geografía Humana, desafíos y horizontes (pp. 23-42). Barcelona: Anthropos.

Lynch, K. (2000). La imagen de la ciudad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Marzal, J. (2010). Cómo se lee una fotografía, interpretación de la mirada. Madrid: Ediciones Cátedra.

Moreno, N. & Cely, A. (2011). Ciudades leídas, ciudades contadas, la ciudad

latinoamericana como escenario didáctico para la enseñanza de la geografía.

Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Páramo, P. & Cuervo, M. (2013). Historia social situada en el espacio púbico de Bogotá desde su fundación hasta el siglo XIX. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Pérgolis, J. C. (1990). Espacio Público y civilidad: El sentido y objeto de la participación ciudadana. En Centro de Estudios de Opinión (CEO), Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Universidad de Antioquia.

Rodríguez de Moreno, A. (2000). Geografía conceptual, Enseñanza y aprendizaje de la geografía en educación básica primaria. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Rodríguez de Moreno, A. (2011). Leer, reflexionar y contar la ciudad como apuesta de enseñanza geográfica. En Moreno, N y Cely, A. (compiladores) Ciudades leídas, ciudades contadas, la ciudad latinoamericana como escenario didáctico para la enseñanza de la geografía. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Silva, A. (2009). Proyecto: Imaginarios Urbanos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Silva, A. (2013). Imaginarios, el asombro social. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Sontag, S. (2010). Sobre la fotografía. Barcelona: Editorial de Bolsillo.

Souto, X. (1999). Didáctica de la Geografía. Barcelona: Ediciones del Serval.

Torres Pérez, L. (2013). La alfabetización de la ciudad: un aporte a la apropiación de medio urbano (tesis de maestría). Universidad Sergio Arboleda, Bogotá DC, Colombia.

Published

2017-10-23

How to Cite

Torres, L. G. (2017). Urban imaginary and education. Proposals to resignify the city. InMediaciones De La Comunicación, 12(1), 67–89. https://doi.org/10.18861/ic.2017.12.1.2666

Issue

Section

Articles