Mediatizations in the subways of Buenos Aires. Wall art, communication and urban space

Authors

  • Beatriz Sznaider Universidad Nacional de Buenos Aires (UBA), Argentina

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2017.12.1.2678

Keywords:

Mural art, urban space, mediatizations, communication.

Abstract

During the 30s, in Buenos Aires city, the mural art marked an urban landmark, when honored the expansion of the subway through what Belej (2012) called a true
iconographic program. In the following decades interventions of a more limited character prevailed and only since 1998 the production of murals increased exponentially. In recent years, in addition, almost all visual communication (signage, commercial posters and furniture) grew and renewed. Together with the artistic productions, they form a complex system with which the subway user takes contact from an interactive position, in the sense that it demands some kind kinesic, perceptive and cognitive action for its capture and, therefore, suppose different social practices. In this work, we will expose, in an exploratory way, some new developments that arise from the expansion of the forms of artistic and communicational intervention in the subway spaces of Buenos Aires during the last decade. The objective is to postulate different hypotheses about the public constructed space, the place of the institution that enunciates and the summoned subject, with special attention in the links between public art and communication, between open sky city and underground city and between user in broadcasting and user in networking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatriz Sznaider, Universidad Nacional de Buenos Aires (UBA), Argentina

Magister en Comunicación y Cultura por la Universidad de Buenos Aires (UBA), Argentina. Es docente en Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales de la UBA y ha dirigido y participado en diversos proyectos de investigación. Es integrante del Consejo de Redacción de la revista L.I.S. Letra. Imagen. Sonido. Ciudad Mediatizada y ha publicado artículos en publicaciones académicas y ha participado como editora y autora en libros dedicados a reflexionar sobre diversas problemáticas del campo de la comunicación y la cultura.

References

Amar, G. (2011) Homo mobilis. La nueva era de la movilidad. Buenos Aires: La Crujía.

Augé, M. (1998). El viaje subterráneo: un etnólogo en el metro. Barcelona: Gedisa.

Augé, M. (2010). El metro revisitado: El viajero subterráneo veinte años después. Madrid: Paidós.

Aumont, J. (1992). La imagen. Barcelona, España: Paidós.

Barthes, R. (1987). El estilo y su imagen. El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.

Barthes. R. (1993). Semiología y urbanismo. La aventura semiológica. Barcelona: Paidós.

Belej, C. (2012). El arte mural de las estaciones de trenes subterráneos de Buenos Aires en la década de 1930. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, vol. 6, (I), pp. 257-268. En línea: http://www.intersticios.es/article/view/9804/6799

Danto, A. (1997). Más allá de la caja Brillo. Madrid: Akal.

Duque, Félix (2011). Arte urbano y espacio público. Res Pública. Revista de Historia de las Ideas Políticas, N° 26, pp. 75-93. En línea: http://www.revistas.ucm.es/index.php/RPUB/article/view/47834/0

Fernández, J. L. (2008). La construcción de lo radiofónico (director). Buenos Aires: La Crujía.

Fernández J. L. (2012). La captura de la audiencia radiofónica. Buenos Aires: Líber Editores.

Fernández, J. L. (segundo semestre 2015). Música, músicas y redes en el espacio urbano. En revista L.I.S. Letra. Imagen. Sonido. Ciudad Mediatizada, año VII, Nº 14, pp. 219-234. En línea: http://www.revistalis.com.ar/index.php/lis/article/view/205

Fernández, J. L. (2016a). Auriculares para pensar. En revista electrónica Anfibia. Universidad Nacional de San Martín (UNSAM). En línea: revistaanfibia.com/ensayo/auriculares- para-pensar/

Fernández, J. L. (2016b). Interacción: un campo de desempeño múltiple en broadcasting y en networking. En G. Cingolani y B. Sznaider, B. (editores). Nuevas mediatizaciones nuevos públicos cambios en las prácticas sociales a partir de las transformaciones del arte y los medios en la red (pp. 10-26). Centro de Investigaciones en Mediatizaciones (CIM): Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina. En línea: http://www.cim.unr.edu.ar/archivos/cuadernodelcim_4_nuevas_mediatizaciones_nuevos_publicos.pdf

Fernández Quesada, B. & Lorente, J. P. (editores) (2009). Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Goffman, I. (1991). Los momentos y sus hombres. Barcelona: Paidós.

Igarza, R. (2009). Burbujas de ocio. Nuevas formas de consumo cultural. Buenos Aires: La Crujía.

Montes, C. (2002). Dalí y Gaudí: genios y monstruos. Barcelona: Loft Publicaciones.

Rascovan, A. (segundo semestre 2015). Desintegración y sustracción. La ciudad de Buenos Aires a través de los mapas del subte. En revista L.I.S. Letra. Imagen. Sonido.

Ciudad Mediatizada, año VII, Nº 14, pp. 111-130. En línea: http://www.revistalis.com.ar/index.php/lis/article/view/198/246

Shakespear, R. (2005). Haciendo la ciudad legible. En Blog Ronald Shakespear En línea: http://www. ronald shakespear.com/2015/01/haciendo-la-ciudad-legible/

Steimberg, O. (2013). Semióticas. Las semióticas de los géneros, de los estilos, de latransposición. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Svampa, M. (2008). Pensar Cromañón, entre el hecho y el movimiento. En Cambio de época: movimientos sociales y poder político. Buenos Aires: Siglo XXI.

Sznaider, B. (segundo semestre 2013). Relaciones entre marketing territorial y marcaciudad. En revista L.I.S. Letra. Imagen. Sonido. Ciudad Mediatizada, año IV, Nº 10, pp. 55-77. En línea: http://www. revistalis.com.ar/index.php/lis/article/view/137

Sznaider, B. (mayo 2015). De las ciencias sociales, del fenómeno macrista, de la comunicación y de otras yerbas… En revista Sociales, N° 87, pp. 80-85. En

línea: http://www. sociales.uba.ar/wpcontent/uploads/15.-SOCIALES-87-DSZNAIDER.pdf

Traversa, O. (1994). Las mixtopías. Las utopías mediáticas. En V. Fortunati, O. Steimberg y L. Volta (compiladores). Utopías. Buenos Aires: Corregidor.

Valdettaro, S. (2005). Prensa y Temporalidad. En revista La Trama de la Comunicación, Vol. 10, Rosario: UNR Editores, pp. 92-102. En línea: http://www.latrama.fcpolit.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/124

Verón, E. (1983). Crise économique et crise urbaine. En Crise de L’Urbain-Futur de la ville 1, Temps Libre, Paris, Hiver, N° 8, pp. 95-128. (En colaboración con Sophie Fisher).

Verón, E. (2013). El cuerpo como operador (II): relatos de viaje. La Semiosis Social 2. Ideas, Momentos, Interpretantes. Buenos Aires: Paidós.

Wortman, A. (Julio 2009). Cambios culturales, cambios en los consumos culturales. En revista Indicadores Culturales, UNTREF: Buenos Aires, pp. 100-109. En línea: http://www.untref.edu.ar/documentos/indicadores_culturales/2009/Cambios%20- %20Ana%20Wortman.pdf

Published

2017-10-24

How to Cite

Sznaider, B. (2017). Mediatizations in the subways of Buenos Aires. Wall art, communication and urban space. InMediaciones De La Comunicación, 12(1), 305–331. https://doi.org/10.18861/ic.2017.12.1.2678

Issue

Section

Articles