Argentine expanded audiovisual

Regulation and market in the Cambiemos´ s government (2015-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.1.2996

Keywords:

communication, audiovisual, transformations, market, Argentina

Abstract

Identifying the set of dynamics that operate the Argentine audiovisual sector as a result of technological development, but also political regulatory and economic, is a task that in the proposed route gave birth to the notion of expanded audiovisual space, which frames a market that was originally divided by support and production cycles in continuous audiovisual (radio and tv) and discontinuous (film and video) forms. The article offers a description of the drifts of the sector in Argentina during the management of Cambiemos, a political alliance that governed the country between 2015 and 2019. Then, the existing offer is systematized with which the market seeks to adapt to the new possibilities –or business models– and the new consumer situations of the audiences. The text includes an analysis of communication policy studies accompanied by an analytical description of the relationship between supply and demand as the first step to a pending study: the political economy of the expanded audiovisual space in Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Santiago Marino, Universidad Nacional de Quilmes

Doctor en Ciencias Sociales, Magíster en Comunicación y Cultura y Licenciado en Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires (Argentina). Profesor, Universidad Nacional de Quilmes, Universidad del Salvador y Universidad de San Andrés (Argentina). Jefe de Trabajos Prácticos, Universidad de Buenos Aires (Argentina). Consultor en economía y políticas de las industrias culturales. Su investigación en dinámicas del mercado y políticas públicas del audiovisual han sido enriquecidas por las obras de varios pensadores tales como Ramón Zallo, Enrique Bustamante, Dees Freedman, y Armand Mattelart. Director, proyecto de investigación Mercado y políticas para el Espacio Audiovisual Ampliado argentino, acreditado en la Universidad Nacional de Quilmes (Argentina), y proyecto de investigación El sector audiovisual argentino. Políticas públicas, dinámica del mercado y medios públicos en la Universidad del Salvador (Argentina). Autor del libro Políticas de comunicación del sector audiovisual: modelos divergentes, resultados equivalentes (2017) y coordinador del libro El Audiovisual Ampliado (2016). Exdirector, Maestría en Industrias culturales, políticas y gestión, Universidad Nacional de Quilmes (Argentina). Exdirector de Análisis, investigación y monitoreo de la Defensoría del Público de Servicios de Comunicación Audiovisual (Argentina).

Published

2021-04-28 — Updated on 2021-05-10

Versions

How to Cite

Marino, S. (2021). Argentine expanded audiovisual: Regulation and market in the Cambiemos´ s government (2015-2019). InMediaciones De La Comunicación, 16(1), 39–57. https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.1.2996 (Original work published April 28, 2021)

Issue

Section

Articles