Podcasts: effective communication tool for internal and external environments of organizations
Approach to the new devices of digital culture
DOI:
https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.2.3029Keywords:
podcasts, podcasting, digital communication, effective oral communication, internal and external communication, storytellingAbstract
In this paper we analyze the potential of podcasts as an devices of corporate communication. Starting from the changes brough about by the digital revolution, lights and shadows appear that must be taken into account in any organization challenged by the possibilities offered by new information and communication technologies. The hyperconnectivity of the Internet age, the cognitive biases and the unbridled proliferation of visual stimuli forces us to analyze the risks of isolation, incommunication and conflict. Along with the potential of podcasting, oral communication must be redefined, and that is why we will refer here to the storytelling resource.
Downloads
References
Anderson, C. (2017). Charlas TED. La guía oficial de TED para hablar en público. Bogotá: Paidós.
Boglione, R. (2018). Un estudioso del cambio. Recuperado de: https://ladiaria.com.uy/articulo/2018/3/un-estudioso-del-cambio/
Bregant, L. (2020). ¿Para qué sirven los podcasts? Recuperado de: https://www.elhordoy.com/podcasts-1
Bregant, L. (26 de diciembre, 2017). ¿Puede una historia cambiar el mundo? Recuperado de: https://medium.com/@lisandrobregant/puede-una-historia-cambiar-el-mundo-a5b846917cbe
Dorfles, G. (2008). Horror pleni. Roma: Castelvecchi.
Kemp, J., Oosthoek, J., Kotter, R. & Mellor, T. (2009). Podcasting in Geography and the Social Sciences. A guide to podcasting with Audacity. Recuperado de: http://nrl.northumbria.ac.uk/3629/
Marchesán, A. (2005). Comunicación productiva en la era de las relaciones. Buenos Aires: Gran Aldea Editores.
Melgarejo Moreno, I. & Rodríguez Rosell, M. (2013). La radio como recurso didáctico en el aula de infantil y primaria: los podcasts y su naturaleza educativa. Tendencias Pedagógicas, 21, 29-46.
Padilla, D., Martínez, M. C., Pérez, M. T., Rodríguez, C.R. & Miras, F. (2008). La competencia lingüística como base del aprendizaje. INFAD Revista de Psicología, 1, 177-184. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832317019.pdf
Newman, N. & Gallo, N. (2019). Podcasts de noticias y oportunidades para editores. Recuperado de: http://www.digitalnewsreport.org/publications/2019/news-podcasts-opportunities-publishers/
Ríos, S. (2017). Podcast como herramienta de comunicación interna de las organizaciones. Recuperado de: https://milpalabras.com.co/podcast-como-herramienta-de-comunicacion-interna/
Ríos, S. (2018). El podcast como medio interno para informar. Recuperado de: https://milpalabras.com.co/medio-interno-para-comunicacion-organizacional/
Rodero, E. (2008). Educar a través de la radio. Signo y Pensamiento, 52, 97-109.
Salar, A. (2019). Podcast o cómo potenciar la expresión oral en lengua castellana y literatura. Murcia: Universidad Católica de Murcia.
Salas, J. (2016). La posverdad está en tu cerebro. Recuperado de: https://elpais.com/elpais/2016/12/14/ciencia/1481728914_575054.html
OTRAS REFERENCIAS
Elhordoy, J. (2020). Encuesta de Twitter. Recuperado de: https://twitter.com/jelhordoy/status/1314695376201539586?s=20
Tres minutos de arte. Horror vacui. Recuperado de: https://3minutosdearte.com/generos-y-tecnicas/horror-vacui/
UN E-Government Knowledgebase (2020). UN E-Government Survey 2020. Recuperado de: https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-E-Government-Survey-2020
Downloads
Published
Versions
- 2021-05-10 (2)
- 2020-11-20 (1)