An approach to the audiovisual and narrative analysis of the film Rome
DOI:
https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.1.3101Keywords:
Rome, Cuarón, narrative scheme, cinematographic resources, audiovisualizationAbstract
The article proposes an approach to the film Rome by Alfonso Cuarón starting from the description and signaling of the context of its realization, the characters involved in the plot and the settings that are shown and which serve to set the scene and give meaning to the narrative. Moreover, the article proposes an analytical development of the audiovisual procedures and the narrative mechanisms applied. In this sense, for the narrative analysis of Cuarón’s film, the semiotic concepts of the semantic field and the narrative point of view are used.
Downloads
References
Aumont, J. & Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.
Aumont, J., Bergala, A., Marie, M. & Vernet, M. (1985). Estética del Cine. Espacio fílmico, montaje, narración y lenguaje. Barcelona: Paidós.
Barthes, R. (1978). Sistema de la moda. Barcelona: Gustavo Gili.
Barthes, R. (1991). Mitologías. Madrid: Siglo XXI.
Bedoya. R. & León Frías, I. (2011). Ojos bien abiertos. El lenguaje de las imágenes en movimiento. Lima: Universidad de Lima.
Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
Bordwell, D. & Thompson, K. (1995). El significado del film. Inferencia y retórica en la interpretación cinematográfica. Barcelona: Paidós.
Casetti, F. & Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
Casetti, F. (1994). Teorías del Cine 1945-1990. Madrid: Cátedra.
García Jiménez, J. (1996). Narrativa audiovisual. Madrid: Cátedra.
Gaudrealt, A. & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y Narratología. Barcelona: Paidós.
Gómez Tarín, F. (2006). El análisis del texto fílmico. Recuperado de: http://www.bocc.ubi.pt/pag/tarin-francisco-el-analisis-del-texto-filmico.pdf
Imbert, G. (2019). Crisis de valores en el cine posmoderno. Madrid: Cátedra.
Krauze, E. (14 de diciembre de 2018). Roma, una historia de amor y servidumbre. The New York Times. Recuperado de: https://www.nytimes.com/es/2018/12/14/espanol/opinion/opinion-roma-cuaron-krauze.html
Martín Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México: Editorial Gustavo Gili S.A.
Martínez, M. (2003). Definiciones del concepto campo en semántica. Revista Odisea, 3, 101-130.
Metz, C. (1970). Ensayos sobre la significación en el cine. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Muñoz Fernández, H. (2017). Posnarrativo. El cine más allá de la narración. Santander: Ediciones Shangrila.
Paz, O. (2015). El laberinto de la soledad. Madrid: Cátedra.
Vanoye, F. (1996). Guiones modelo y modelos de guion. Argumentos clásicos y modernos en el cine. Barcelona: Paidós.