An approach to the audiovisual and narrative analysis of the film Rome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.1.3101

Keywords:

Rome, Cuarón, narrative scheme, cinematographic resources, audiovisualization

Abstract

The article proposes an approach to the film Rome by Alfonso Cuarón starting from the description and signaling of the context of its realization, the characters involved in the plot and the settings that are shown and which serve to set the scene and give meaning to the narrative. Moreover, the article proposes an analytical development of the audiovisual procedures and the narrative mechanisms applied. In this sense, for the narrative analysis of Cuarón’s film, the semiotic concepts of the semantic field and the narrative point of view are used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isaac León Frías, Universidad de Lima

Magister en Periodismo y Comunicación Multimedia, Universidad San Martín de Porres (Perú). Bachiller en Ciencias Sociales y Licenciado en Sociología, Pontificia Universidad Católica (Perú). Miembro, Federación Internacional de la Prensa Cinematográfica y Comité de selección del Festival de Cine de Lima, Universidad Católica (Perú). Docente, Pontificia Universidad Católica (Perú) y Escuela Peruana de la Industria Cinematográfica (Perú). Autor de los libros: 20 años de estrenos de cine en el Perú, 1950- 1969 (2017), Hegemonía de Hollywood y diversidad (2017), Más allá de las lágrimas. Espacios habitables en el cine clásico de México y Argentina (2018), El cine en fuga. Textos en el
umbral del milenio (2019), La revolución de Netflix en el cine y la televisión. Pantallas, series y streaming (2020) y Desde la ventana indiscreta. Páginas de Cine (2021). Autor, además de tres volúmenes antológicos de la revista Hablemos de Cine, coeditados por Federico de Cárdenas (2017, 2018 y 2019). Premiado como Personalidad Meritoria de la Cultura Peruana, Ministerio de Cultura del Perú (2015) y Premio Fénix a la trayectoria crítica en Iberoamérica (México, 2017). Ha sido jurado en festivales de cine en América Latina, Estados Unidos y Europa. Exdecano de la Facultad de Comunicación, Universidad de Lima (Perú). Exdirector, revista Hablemos de Cine y Filmoteca de Lima (Perú).

References

Aumont, J. & Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.

Aumont, J., Bergala, A., Marie, M. & Vernet, M. (1985). Estética del Cine. Espacio fílmico, montaje, narración y lenguaje. Barcelona: Paidós.

Barthes, R. (1978). Sistema de la moda. Barcelona: Gustavo Gili.

Barthes, R. (1991). Mitologías. Madrid: Siglo XXI.

Bedoya. R. & León Frías, I. (2011). Ojos bien abiertos. El lenguaje de las imágenes en movimiento. Lima: Universidad de Lima.

Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.

Bordwell, D. & Thompson, K. (1995). El significado del film. Inferencia y retórica en la interpretación cinematográfica. Barcelona: Paidós.

Casetti, F. & Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Casetti, F. (1994). Teorías del Cine 1945-1990. Madrid: Cátedra.

García Jiménez, J. (1996). Narrativa audiovisual. Madrid: Cátedra.

Gaudrealt, A. & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y Narratología. Barcelona: Paidós.

Gómez Tarín, F. (2006). El análisis del texto fílmico. Recuperado de: http://www.bocc.ubi.pt/pag/tarin-francisco-el-analisis-del-texto-filmico.pdf

Imbert, G. (2019). Crisis de valores en el cine posmoderno. Madrid: Cátedra.

Krauze, E. (14 de diciembre de 2018). Roma, una historia de amor y servidumbre. The New York Times. Recuperado de: https://www.nytimes.com/es/2018/12/14/espanol/opinion/opinion-roma-cuaron-krauze.html

Martín Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México: Editorial Gustavo Gili S.A.

Martínez, M. (2003). Definiciones del concepto campo en semántica. Revista Odisea, 3, 101-130.

Metz, C. (1970). Ensayos sobre la significación en el cine. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Muñoz Fernández, H. (2017). Posnarrativo. El cine más allá de la narración. Santander: Ediciones Shangrila.

Paz, O. (2015). El laberinto de la soledad. Madrid: Cátedra.

Vanoye, F. (1996). Guiones modelo y modelos de guion. Argumentos clásicos y modernos en el cine. Barcelona: Paidós.

Published

2021-04-28

How to Cite

León Frías, I. (2021). An approach to the audiovisual and narrative analysis of the film Rome. InMediaciones De La Comunicación, 16(1), 113–133. https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.1.3101

Issue

Section

Articles