Political communication in Uruguay

Jose Mujica, the media and the journalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.1.3228

Keywords:

Political communication, José Mujica, Media, Journalism, Uruguay

Abstract

This article explores the political communication of José Mujica during his presidency (2010-2015) in Uruguay and seeks to answer why, contrary to what happened with the others governments of the “Left-turn” in South America, he managed to participate in the mainstream national media in ways that he found beneficial. The work, which arises from an extensive investigation that includes interviews with 32 key actors of the relationship between media and politics in Uruguay, indicates that two main issues converged for this. First of all, the configuration of the Uruguayan media system. Both because of the strong relative weight of the State regarding media companies and because of the “journalism of declaration”, which considers that its main task is to obtain the statements of the actors of institutional and party politics. This allows the president to define several conditions of his media appearances. Secondly, Mujica’s artisanal handling of political communication, characterized by his direct and atypical style and his audience success, but also by a prior relationship of trust with four political journalists who worked in conservative media. It was a relationship of mutual convenience that allowed the president to reach an audience that he considered strategic and that allowed journalists to get scoops and distinguish themselves within their field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iván Schuliaquer, Universidad Nacional de San Martín

Doctor en Ciencias de la Información y de la Comunicación, Sorbonne Paris Cité (Francia). Doctor en Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires (Argentina). Magíster en Sociología, Paris-Sorbonne Université y Ecole Normale Supérieure (Francia). Licenciado en Ciencia Política, Universidad de Buenos Aires (Argentina). Investigador y Profesor adjunto, Universidad Nacional de San Martín (Argentina). Miembro asociado, Institut de Recherche Médias, Cultures, Communication et Numérique, Universidad Sorbonne Nouvelle (Francia). Beca doctoral y posdoctoral, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina); Ministerio de Asuntos Exteriores (Francia); Ministerio de Educación (Argentina); Ecole Normale Supérieure (Francia). Investigador en los vínculos entre medios y política, en los sistemas mediáticos nacionales, la comunicación política, las políticas de comunicación, la polarización política y la política comparada. Autor del libro El poder de los medios (2014, Capital Intelectual), traducido en versión adaptada al francés (2017, L’Harmattan). Director de series de libros Medios y política y Pensadores de la Comunicación en Ediciones, de la Universidad Nacional de General Sarmiento (Argentina).

References

Becerra, M. & Mastrini, G. (2017). La concentración infocomunicacional en América Latina (2000-2015). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Bordas Martínez, J. (2015). Tupamaros, derrota militar, metamorfosis política y victoria electoral. Madrid: Dykinson.

Buquet, G., Lanza, E. & Radakovich, R. (2013). Diversidad y programación en la televisión abierta en Uruguay. Montevideo: FES.

Caetano, G. (2000). Lo privado desde lo público. Ciudadanía, nación y vida privada en el Centenario. Sociohistórica, 7, 11-51.

Danza, A. & Tulbovitz, E. (2015). Una oveja negra al poder. Confesiones e intimidades de Pepe Mujica. Montevideo: Sudamericana.

Entrevista a Andrés Danza (julio de 2014). Entrevista realizada por Iván Schuliaquer en el marco de la investigación titulada: “La negociación de las escenas mediáticas. Los gobiernos de izquierda y los grandes grupos mediáticos en América del Sur”, Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires (Argentina) y Université Sorbonne- Nouvelle (Francia). Inédita.

Entrevista a Eduardo Delgado (julio de 2013). Entrevista realizada por Iván Schuliaquer en el marco de la investigación titulada: “La negociación de las escenas mediáticas. Los gobiernos de izquierda y los grandes grupos mediáticos en América del Sur”, Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires (Argentina) y Université Sorbonne-Nouvelle (Francia). Inédita.

Entrevista a Ernesto Tulbovitz (julio de 2013). Entrevista realizada por Iván Schuliaquer en el marco de la investigación titulada: “La negociación de las escenas mediáticas. Los gobiernos de izquierda y los grandes grupos mediáticos en América del Sur”, Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires (Argentina) y Université

Sorbonne-Nouvelle (Francia). Inédita.

Entrevista a Lucía Topolansky (julio de 2014). Entrevista realizada por Iván Schuliaquer en el marco de la investigación titulada: “La negociación de las escenas mediáticas. Los gobiernos de izquierda y los grandes grupos mediáticos en América del Sur”, Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires (Argentina) y Université Sorbonne-Nouvelle (Francia). Inédita.

Entrevista a Martín Lees (julio de 2014). Entrevista realizada por Iván Schuliaquer en el marco de la investigación titulada: “La negociación de las escenas mediáticas. Los gobiernos de izquierda y los grandes grupos mediáticos en América del Sur”, Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires (Argentina) y Université Sorbonne- Nouvelle (Francia). Inédita.

Entrevista a Nelson Cesin (julio de 2013). Entrevista realizada por Iván Schuliaquer en el marco de la investigación titulada: “La negociación de las escenas mediáticas. Los gobiernos de izquierda y los grandes grupos mediáticos en América del Sur”, Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires (Argentina) y Université Sorbonne-Nouvelle (Francia). Inédita.

Entrevista a Rafael Inchausti (julio de 2013). Entrevista realizada por Iván Schuliaquer en el marco de la investigación titulada: “La negociación de las escenas mediáticas. Los gobiernos de izquierda y los grandes grupos mediáticos en América del Sur”, Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires (Argentina) y Université Sorbonne- Nouvelle (Francia). Inédita.

Fox, E. & Waisbord, S. (2002). Latin politics, global media. En Fox, E. & Waisbord, S. (editors), Latin politics, global media (pp. 2-21). Texas: University of Texas Press.

Garcé, A. (2011). Ideologías políticas y adaptación partidaria: el caso del MLNTupamaros (1985-2009). Revista de Ciencia Política, 31(1), 117-137.

García, A. (2009). Pepe coloquios. Montevideo: Fin de siglo.

Hallin, D. & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Hallin, D. & Mancini, P. (2012). Comparing Media Systems Beyond the Western World. Cambridge: Cambridge University Press.

Hughes, S. & Prado, P. (2011). Media diversity and social inequality in Latin America. En Blofield, M. (comp.), The Great Gap: Inequality and the Politics of Redistribution in Latin America (pp. 109-146). University Park: Pennsylvania State University Press.

Karpik, L. (2000). Le Guide rouge Michelin. Revue Française de Sociologie, 42(3), 369-389.

Lanza, E. & Buquet. G. (2011). La televisión privada comercial en Uruguay. Caracterización de la concentración de la propiedad, las audiencias y la facturación. Montevideo: FES.

Legavre, J. P. (2014). L’informel pour informer. Les journalistes et leurs sources. Paris: L’Harmattan/Pepper.

Légrand, C. (17 de julio de 2013). José Mujica, le président “le plus pauvre du monde”. Le Monde, s/r.

Lemieux, C. (2010). La subjetivité journalistique. Onze leçons sur le rôle de l’individualité dans la production de l’information. Paris: EHESS.

Levitsky, S. & Roberts, K. (2011). The Resurgence of the Latin American Left. Baltimore: The John Hopkins University.

Lijphart, A. (2012). Patterns of Democracy. Government Forms and Performance in Thirty-Six Countries. New Haven: Yale University Press.

Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad. Buenos Aires: Norma.

Pereyra, G. (24 de enero de 2013). Nota de opinión editorial. El Observador, s/r.

Pérez, V., Piñeiro, R. & Rosenblatt, F. (2019). How Party Activism Survives. Uruguay’s Frente Amplio. Cambridge: Cambridge University Press.

Redacción Búsqueda (2009). Mujica en Búsqueda. Trece años en 21 reportajes. Montevideo: Fin de Siglo.

Rossi, F. (2017). The Poor’s Struggle for Political Incorporation. The Piquetero Movement in Argentina. Cambridge: Cambridge University Press.

Schuliaquer, I. (2017). ¿Quién domina la escena? La relación entre los gobiernos del FA y las empresas mediáticas en Uruguay (2005-2015). En Boczkowski, P. & Mitchelstein, E. (editores), Titulares, hashtags y videojuegos (pp. 167-181). Buenos Aires: Manantial.

Schuliaquer, I. (2018). La negociación de las escenas mediáticas. Los gobiernos de izquierda y los grandes grupos mediáticos nacionales en América del Sur. Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires (Argentina) y Université Sorbonne-Nouvelle (Francia). Inédita.

Schuliaquer, I. (2019). El sistema mediático nacional como punto de partida. Los gobiernos del Frente Amplio y los grupos mediáticos en Uruguay. Revista Mexicana de Opinión Pública, 26, 15-31. Recuperado de: https://www.redalyc.

org/journal/4874/487459809005/html/

Schuliaquer, I. (2020). Gouverner sans conseillers en communication. Le cas des gouvernements du Frente Amplio en Uruguay (2005-2020). Quaderni, 101, 1-22.

Vommaro, G. (2008). Lo que quiere la gente. Los sondeos de opinión y el espacio de la comunicación política en Argentina (1983-1999). Los Polvorines: UNGS/Prometeo.

Waisbord, S. (2013). Media policies and the blindspots of media globalization: insights from Latin America. Media, culture & society, 35(1), 132-138.

Published

2022-02-17

How to Cite

Schuliaquer, I. (2022). Political communication in Uruguay: Jose Mujica, the media and the journalism. InMediaciones De La Comunicación, 17(1), 55–79. https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.1.3228

Issue

Section

Articles