Consumer practices and citizen information diets

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.1.3302

Keywords:

information diets, consumption of political information, political sophistication, political interest, political ideology

Abstract

The article proposes to analyze the link of citizen information diets with other variables of political behavior such as Political Sophistication (PS), Political Ideology (PI) and Political Interest (PIn). To do this, a more complex operationalization is used than the mere consideration of exposure time to news content, understanding consumption as an articulated set of intersubjective habits. By evaluating the ideological dimension of these practices as well as the characteristics of the cognitive processing of the audiences, a survey was carried out on citizens of Córdoba (Argentina) over 16 years of age. On the one hand, it was found that the majority resort to some traditional information medium, within the framework of an important trend towards the ideological diversity of sources. On the other hand, the association between InP and news consumption was demonstrated, as well as with variables that evaluate the ideological dimension. Regarding SP, although no correlation has been shown with consumption of information from non-media or non-traditional media sources, a higher level of SP-Integration is observed among those who prioritize conversations or social networks. Likewise, the presence of conceptual differentiation is more likely among those who prefer traditional media and show a varied informational diet.

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Author Biographies

Ana Pamela Paz Garcia, Universidad Nacional de Córdoba y CONICET

Master in Sociology and Doctor in Social Studies of Latin America from the National University of Córdoba (UNC). As a researcher at the National Council for Scientific and Technical Research of Argentina (CONICET), she works at the IIPsi (Psychological Research Institute) CONICET-UNC as member of the Political Psychology Team (Faculty of Psychology, UNC). Professor of "Introduction to Social Sciences", "Political Psychology" and "Political Communication" at the Faculty of Political Science and International Relations of the UCC (Catholic University of Córdoba). Her line of work includes the analysis of mediated processes of political information, production and ideological consumption of mass media, and psycho-socio-communicative dynamics of contemporary public opinion, from a transdisciplinary perspective and within the framework of mixed methodologies.

Patricia M. Sorribas, Universidad Nacional de Córdoba

Doctora en Psicología, Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Magíster en Sociología, Universidad Nacional de Córdoba. Doctoranda en Ciencia Política e Investigadora Adjunta, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional de Córdoba. Profesora de la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba. Coordinadora, Grupo Democracia Local en Red Ciudadana Nuestra Córdoba. Integrante, International Network for Comparative Analysis of Social Inequalities. Ha realizado estancias de investigación en la Universidad Central de Venezuela (Venezuela), la Universidad Autónoma de Barcelona (España), la Universidad de Salamanca (España) y la Universidad Complutense de Madrid (España). Co-autora –junto Ilari y Guthmann–
del libro titulado III Premio a la innovación y mejoramiento de las políticas públicas: Categoría doctorado (2014, INAP).

Lucrecia Taricco, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Comunicación Social, Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Doctoranda en Estudios Sociales de América Latina Universidad Nacional de Córdoba. Becaria Doctoral, Secretaría de Ciencia y Tecnología, Universidad Nacional de Córdoba. Miembro, Equipo de Psicología Política, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional de Córdoba.

Natalia E. Danieli, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Psicología, Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Doctoranda en Psicología, Universidad Nacional de Córdoba. Becaria doctoral, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina). Miembro, Equipo de Psicología Política, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional de Córdoba.

Mariana C. Gutiérrez

Magíster en Sociología y Licenciada en Administración, Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Doctoranda en Ciencia Política, Universidad Nacional de Córdoba. Becaria doctoral, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina) y Universidad Nacional de Córdoba.

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Published

2023-01-01

How to Cite

Paz Garcia, A. P., Sorribas, P. M. ., Taricco, L., Danieli, N. E., & Gutiérrez, M. C. (2023). Consumer practices and citizen information diets. InMediaciones De La Comunicación, 18(1), 89–114. https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.1.3302

Issue

Section

Articles