Communication as a transdisciplinary

Avatars of theory

Authors

  • Roberto Follari Universidad Nacional de Cuyo

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.1.3380

Keywords:

Communication, epistemology, transdiscipline, posmodernity, Cultural Studies

Abstract

We try to demonstrate that to understand Communication as a transdisciplinary space does not resolve its epistemological status. The praise of the trans is typical of our times as postmodern and attached to the mix of genders. This is the base for the pretens of being “transdisciplinar” that is usually ascribed to Communication research. Such ascription responds to the difficulties for stablishing the epistemological status of Communication, given that it lacks its own theoretical object, and refers to contributions made from other disciplines. But in these cases there is usually no theory about transdiscipline, and about its relationship with the disciplinary and the multidisciplinary. Thus, the presence of other disciplines in the formation of one of them (Communication) is confused with the transdisciplinary condition, which is the consequent to the previous formation of the intervening disciplines, and which implies levels of inter/theoretical integration that do not occur between the disciplines present in Communication. An additional problem is that in the name of transdisciplinarity no limits are proposed to the topics that Communication may take on, which entails important epistemic and ideological inconveniences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Follari, Universidad Nacional de Cuyo

Doctor y Licenciado en Psicología, Universidad Nacional de San Luis (Argentina). Profesor titular –jubilado–, cátedra “Epistemología de las Ciencias Sociales”, Universidad Nacional de Cuyo (Argentina). Doctorado Honoris Causa, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (Chile). Fue asesor del Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF) y de la Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU-Argentina). Ganador del Premio Nacional sobre Derechos Humanos y Universidad otorgado por el Servicio Universitario Mundial (SUM-ARgentina). En 2017 recibió la distinción Juana Azurduy, del Senado de la Nación (Argentina). Fue director de la Maestría en Estudios Latinoamericanos, Universidad Nacional de Cuyo, y de la Maestría en Docencia Universitaria, Universidad Nacional de la Patagonia (Argentina). Autor de 15 libros publicados en diversos países y de alrededor de 150 artículos en revistas de Filosofía, Educación y Ciencias Sociales. Entre sus libros se encuentran: Teorías débiles. (Para una crítica de la deconstrucción y de los estudios culturales) (2002, Homo Sapiens), La selva académica. Los silenciados laberintos de los intelectuales en la universidad (2008, Homo Sapiens) y La alternativa neopopulista. El reto latinoamericano al republicanismo liberal (2010, Homo Sapiens). Ha sido traducido al alemán, inglés, italiano, gallego y portugués.

References

Althusser, L. (1971). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Bogotá: La Oveja Negra.

Apostel, L., Berger, G., Briggs, A. & Michaudet, G. (1975). Interdisciplinariedad. Problemas de la enseñanza y de la investigación en las universidades. Ciudad de México: ANUIES.

Barbosa da Oliveira, M. (2003). Desmercantilizar a tecnociencia. En Sousa Santos, B. de (org.), Conhecimento prudente para uma vida decente (pp. 227-250). Porto: Afrontamento.

Baudrillard, J. (1988). El otro por sí mismo. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2002). Campo intelectual, campo del poder. Buenos Aires: Montressor.

Bourdieu, P., Chamboredon, J-C. & Passeron, J.C., 1975). El oficio de sociólogo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Casullo, N. (2004). El debate modernidad/posmodernidad. Buenos Aires: Retórica.

Da Porta, E. (2020). La investigación en Comunicación: un ejercicio inter y transdisciplinar para la constitución de un campo problemático. En AA.VV., Memoria. XV Congreso de la ALAIC (pp. 109-124). Medellín: ALAIC.

Follari, R. (1990): Modernidad y posmodernidad: una óptica desde América Latina. Buenos Aires: Aique/Rei/IDEAS.

Follari, R. (2002). Teorías débiles (para una crítica de la deconstrucción y de los estudios culturales). Rosario: Homo Sapiens.

Follari, R. (2008). Las deudas pendientes con la Escuela de Frankfurt. Telos, 76, 33-38.

Follari, R. (2021). “El regreso a la Pedagogía como decisión no-epistemológica. En De Alba, Alicia & Hoyos, C. (eds.), Teoría y educación: la Pedagogía en los avatares de la epistemología y la ontología (pp. 73-92). Ciudad de México: UNAM.

Grimson, A. (2003). Contra una epistemología de la Comunicación. Una crítica al corporativismo lógico. Revista Zigurat, 4, 43-48.

Jameson, F. (1995). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado, Barcelona: Paidós.

Kuhn, T. (1980). La estructura de las revoluciones científicas. Distrito Federal: Fondo de Cultura Económica.

Lyotard, J. F. (1987). La condición posmoderna (un informe sobre el saber). Madrid: Cátedra.

Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones (comunicación, cultura y hegemonía). Distrito Federal: Gustavo Gili.

Martino, L. (org.) (2007). Teorias da Comunicacao, ¿muitas ou poucas? Sao Paulo: Atelié.

Mattelart, A. & Neveu, E. (2004). Introducción a los estudios culturales. Barcelona: Paidós.

Mc Luhan, M. (1969). La comprensión de los medios como extensiones del hombre. Distrito Federal: Diana.

Reynoso, C. (2000). Apogeo y decadencia de los estudios culturales. Barcelona: Anagrama.

Rizo, M. (2014). Un campo que se mira a sí mismo. Acuerdos y desacuerdos en las reflexiones sobre el estatuto epistemológico de la Comunicación. Redes.com, 9, 127-150.

Sarale, N. (2012). Comunicación, cultura, estudios culturales… la (in)definición del objeto de estudio de Comunicación y de su estatuto (in/inter/multi/trans/post) disciplinario. Question. Revista especializada en periodismo y comunicación, 20(1), 1-9. Recuperado de: https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/676/581

Vasallo de López, M. I. (2002). Reflexiones sobre el estatuto disciplinario del campo de la Comunicación. En Vasallo de López, M. I. & Fuentes Navarro, R. (comps.), Comunicación: campo y objeto de estudio. Perspectivas reflexivas latinoamericanas (pp. 43-58). Guadalajara: ITESO/UAA/UCOL/UDG.

Vidales, C. (2015). Historia, teoría e investigación de la comunicación. Comunicación y Sociedad, 23, 11-43.

Published

2023-01-01

How to Cite

Follari, R. (2023). Communication as a transdisciplinary: Avatars of theory. InMediaciones De La Comunicación, 18(1), 27–41. https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.1.3380

Issue

Section

Articles