Opportunities of blockchain technology

The Film Industry: Cryptocurrencies, tokens, and NFTs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3457

Keywords:

blockchain, criptocurrency, NFTs, crowdsourcing, films, film industry

Abstract

For some time now, the film industry has been generating new processes in the value chain thanks to the emergence of new technologies such as blockchain. Blockchain technology comes from the IT field and is analysed in this article with the aim of identifying and reflecting on the new business models that this technology entails. In this sense, it analyses how NFTs (Non-Fungible Tokens), unique digital media regulated precisely through blockchain technology, are breaking into artistic and cinematographic creation formats, thereby reaching new audiences. This raises controversies regarding intellectual property and its subsequent management. As a result of the research carried out, with a positive assessment and an openness to new forms of production, it was discovered that the emergence of new processes requires some time for assimilation, while transparency in management, the degree of knowledge and handling of technology and mistrust are aspects observed among users. 

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Author Biographies

Rafael Linares, Universidad Rey Juan Carlos

Doctor en Ciencias de la Información, Universidad Rey Juan Carlos de Madrid (España). Master Ejecutivo en Gestión de Empresa de Comunicación, Universidad de Navarra – IESE Business School (España). Licenciado en Comunicación Audiovisual, Universidad Complutense de Madrid (España). Técnico en Comunicación Multimedia, Universidad Francisco de Vitoria (España). Profesor, Universidad Rey Juan Carlos de Madrid. Se ha especializado en marketing audiovisual y cultural, y realiza investigaciones y consultorías en el campo de los nuevos medios, las industrias culturales y la comunicación transmedia.

Eva Fernández Manzano, Universidad Camilo José Cela

Doctora en Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid (España). Máster en Dirección de Empresa Audiovisual, IE University. Máster en Big Data y Business Intelligence, Universidad Complutense de Madrid. Profesora colaboradora, Universidad Camilo José Cela (Madrid). Autora de artículos y libros relacionados con sus líneas de investigación: Big Data, aplicación de la tecnología a nuevos modelos de negocio en la industria del entretenimiento y cinematográfica, comunicación transmedia y producción audiovisual. Entre sus publicaciones se destacan: –coordinación del Ebook– Big Data, eje estratégico en la industria audiovisual (2016, UOC) y los artículos–junto a González Vasco– “Analytic surveillance Big Data business models in the time of privacy awareness” (Revista El Profesional de la Información, 2018) y –junto a Neira y Clares Gavilán– “Gestión de datos en la industria audiovisual: Netflix como estudio del caso (Revista El Profesional de la Información, 2016)

María I. González Vasco, Universidad Carlos III

Licenciada y Doctora en Matemáticas, Universidad de Oviedo (España). Catedrática de Matemática Aplicada, Universidad Carlos III de Madrid (España). Investigadora en Criptografía Matemática, ha publicado más de 50 artículos en revistas reconocidas en este campo displinar, un libro técnico, dos patentes y un libro de divulgación. Ha codirigido dos proyectos en el ámbito de la criptografía post-cuántica, programa Science for Peace and Security, Organización del Tratado del Atlántico Norte (OTAN). Compatibiliza su actividad docente y de investigación con numerosas acciones de divulgación y transferencia.

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http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3842210.

Published

2024-01-01

How to Cite

Linares, R., Fernández Manzano, E., & González Vasco, M. I. (2024). Opportunities of blockchain technology: The Film Industry: Cryptocurrencies, tokens, and NFTs. InMediaciones De La Comunicación, 19(1), 137–159. https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3457

Issue

Section

Articles