University narratives

Students’ testimonies from northwestern Mexico during return to classrooms postconfinement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.2.3513

Keywords:

University education, pandemic, platforms, social networks, new digital environments

Abstract

The article analyzes the perceptions, the value given to the use of platforms and social networks as a teaching-learning resource during the COVID-19 pandemic and the sense that the students of Universidad Autónoma de Baja California –one of the first universities of Mexico to return to the classrooms–, grant to face-to-face classes. For this purpose, testimonials were collected and a systematic tracking of the platforms and social networks used as communication channels during the pandemic –Facebook, Tiktok, WhatsApp and Meet, preferably– was carried out for the purpose of observing the transformations experienced and to reflect on the process of accelerating the uses of technology in university life –a challenge that is currently expanding and probing the adaptation of universities to virtual environments and the development of Artificial Intelligence in university practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Constante, A. & Torres, J. (coordinadores) (2021). COVID: distopía educativa. Ciudad de México: Torres.

De los Heros, M. & Solana, N. (2021). Feedback en la educación superior mexicana en tiempos del COVID-19. Ponencia, XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa, Ciudad de Puebla, México. Recuperado de: https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/

Domínguez, F. (2021). Diálogos sobre educación superior en tiempos de la COVID-19. Reencuentro. Análisis De Problemas Universitarios, 31(78), 371-386. Recuperado de: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1036

Gamboa, E. & Martínez, N. (2020). Comunicación digital y representaciones colectivas. Entornos virtuales durante la pandemia SARS-COV 2 en Puebla, México. Ponencia, XV Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación, Ciudad de Medellín, Colombia. Recuperado de: https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/8688

Garay, L. Velázquez, D. (2022). Regreso al aula universitaria, de lo digital a lo presencial, aprendizajes. En Lemus, C. & Garay, L. (coordinadoras), Viviendo en las aulas digitales. Una agenda para el post confinamiento (pp. 61-82). Ciudad de México: Universidad Autónoma de Tamaulipas.

Giddens, A. (2009). Sociología. Madrid: Alianza Editorial.

Guiñez-Cabrera, N. & Mansilla-Obando, K. (2021). WhatsApp Web con fines académicos en tiempos de la covid-19. Revista Apertura, 13, 54-69. Recuperado de: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/2084

Guzmán, C. (2017). Las nuevas figuras estudiantiles y los múltiples sentidos de los estudios universitarios. Revista de la Educación Superior. 13, 71-87.

Hernández, D., Ortiz-Henderson, G. & Cruz, F. (2022). Expectativas de estudiantes universitarios sobre el retorno a las clases presenciales. En Lemus, C. & Garay, L. (coordinadoras), Viviendo en las aulas digitales. Una agenda para el post confinamiento. (pp. 83-104). Ciudad de México: Universidad Autónoma de Tamaulipas.

Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación Superior (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. Ciudad de México: UNAM. Recuperado de: http://iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia.

Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Recuperado de: http://www.iesalc.unesco.org/app/ver.php?id=20

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (2021). Encuesta para la medición del Impacto COVID-19 en la educación. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_nota_tecnica.pdf

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (2021). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2021/?fbclid=IwAR0e9GU1_DhaiNAE8b-KX3eFE7OamUeCHrW67QsxYiG4JOAKRk5G0-TgSEk#Informacion_general

Lemus, C. & Garay, L. (coordinadoras) (2022), Viviendo en las aulas digitales. Una agenda para el post confinamiento. Ciudad de México: Universidad Autónoma de Tamaulipas.

Lemus, M. & Millán, A. (2022). Estrategias para afrontar la brecha digital: una recapitulación de los aprendizajes generados desde el contexto de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. En Lemus, C. & Garay, L. (coordinadoras), Viviendo en las aulas digitales. Una agenda para el post confinamiento (pp. 19-40). Ciudad de México: Universidad Autónoma de Tamaulipas.

López, M. & Rodríguez, S. (2021). COVID-19 y estudiantes de nuevo ingreso de pedagogía en la UNAM: integración forzada y el peso de las clases en línea. Revista Reencuentro, 78, 33-52. Recuperado de: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/issue/view/79

López, R., Hernández, D. & Ceballos, G. (2022). Jóvenes universitarios durante la contingencia sanitaria por la COVID-19. En Lemus, C. & Garay, L. (coordinadoras), Viviendo en las aulas digitales. Una agenda para el post confinamiento (pp. 41-60). México: Universidad Autónoma de Tamaulipas.

López, R., Hernández, D. & Ortega, J. (2021). Educación y contingencia sanitaria por COVID-19. Veracruz: Universidad Veracruzana.

Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O. & Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia COVID-19 en Educación Media Superior y Superior. Propósitos y Representaciones. Revista de Psicología Educativa, 8(3). DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589

Ramírez-Martinell, A. & Casillas, M. (2014). Háblame de TIC. Tecnología digital en la educación superior. Argentina: Brujas.

Roman, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 13-40. Recuperado de: https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/issue/view/8

Sánchez, M., Martínez, A. M., Torres, R., de Agüero, M., Hernández, A. K., Benavides, M. A., Rendón, V. J. & Jaimes, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de covid-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21, 3. DOI: http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12.

Schutz, A. (2008). El problema de la realidad social. Buenos Aires: Amorrortu.

Terán, C. (2021). Muchachos, ¿están ahí? Reflexiones sobre la experiencia docente y académica de la filosofía en tiempos de COVID. En Constante, A. & Torres, J. (coordinadores), COVID: Distopía educativa (pp. 87-102). Ciudad de México: Torres.

Tores, G. (2021). Características, conductas y herramientas docentes que promovieron el aprendizaje en línea en estudiantes universitarios durante la COVID-19. Ponencia, XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa, Ciudad de Puebla, México. Recuperado de: https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/

Published

2023-06-30

How to Cite

Domínguez Pozos, F. (2023). University narratives: Students’ testimonies from northwestern Mexico during return to classrooms postconfinement. InMediaciones De La Comunicación, 18(2), 165–180. https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.2.3513