Reflections on pedagogical modalities, platformization and education in the post-pandemic public university
DOI:
https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3572Keywords:
digital platfomrs, pedagogical modalities, LMS, public university, digital infrastructureAbstract
The article brings together reflections related to processes of social platformization and their consequences in public universities in Argentina. We find ourselves in a post-pandemic scenario, where a "new normal" allows us a certain distance from the period of pedagogical exceptionality. At the same time, emerging challenges are evident when experimenting with pedagogical modalities that surpass the traditional divisions between in-person and distance learning. We understand that the COVID-19 pandemic accelerated a series of pre-existing trends in the educational field. For that reason, we are interested in reconstructing macro processes that have been developing over a long period. To do this, we focus on certain informational dynamics, particularly those related to the advancements of platformization in the last decade, along with experiences and impressions regarding its implementation in higher education institutions in the province of Córdoba. Our investigations reveal, with some notable exceptions, a lack of problematization and planning of the new digital infrastructures required to address structural processes of transformation in social and educational practices. Methodologically, the study is based on conceptual contributions from various sources, as well as the systematization of teaching and educational management experiences.
Downloads
References
Amado, S. J., & Gala, R. P. (2019). Brecha digital, inclusión y apropiación de tecnologías: Un breve recorrido por sus diferentes conceptualizaciones. En S. Lago Martínez [coord.], Políticas públicas e inclusión digital. Un recorrido por los Núcleos de Acceso al Conocimiento. Teseo. pp. 41-63. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/160007
Artopoulos, A. (2023). Imaginarios de IA generativa en educación: Chatbots que enseñan, bicicletas eléctricas y el quinto Beatle. Hipertextos, 11(19), 070. https://doi.org/10.24215/23143924e070
Castells, M. (1996). La era de la información: economía, sociedad y cultura (Vol. 1). Siglo XXI.
CIN. (2022). Resolución CE N° 1716/22 - Orientaciones y propuestas en el marco de los procesos de reconfiguración de las opciones pedagógicas (presencial y a distancia). https://sied.unsl.edu.ar/static/documentos/1661806612.pdf
CONEAU. (2021). Consideraciones sobre las estrategias de hibridación en el marco de la evaluación y la acreditación universitaria frente al inicio del ciclo lectivo 2022. https://www.coneau.gob.ar/coneau/wp-content/uploads/2021/12/IF-2021-123533751-APN-CONEAUME.pdf
Dussel, I. y Pagola, L. (2022, octubre 22). Conversatorio: La materialidad de la escuela virtual y las nuevas infraestructuras del conocimiento. Facultad de Filosofía y Humanidades, UNC. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=mQGnWjyBnxQ
Ferrero, F. (2018). Big data y educación: un análisis vigotskiano de los “algoritmos predictivos del éxito de los estudiantes”. En P. Mercado, N. Gonzalez, L. Beltramino y F. Ferrero [Eds.], Contextos de producción de la teoría de Lev Vigotsky, a 120 años de su nacimiento. FFyH.
Grasso, M.; Pagola, L. & Zanotti, A. (2017). Políticas de inclusión digital en Argentina. Usos y apropiaciones dentro y fuera de la escuela. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, pp. 95-107. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61769
Grasso, M. & Zanotti, A. (2014). Discusiones sobre la relación entre las tecnologías y la sociedad. Aproximaciones desde el constructivismo tecnológico. En: M. Aimino, G. Domjan y M. Grasso [eds.], Los nuevos modos de comunicar: educación, tecnologías y escuela secundaria. EdUViM. pp. 95-111.
Isoglio, A.; Piccotto, N. & Zanotti, A. (2021). Implementación de una política de acceso abierto en tres instituciones argentinas. Palabra clave, 10 (2), e123. ISSN 1853-9912. DOI: 10.24215/18539912e123
Landau, M., Sabulsky, G., & Schwartzman, G. (2022). Hacia nuevos horizontes en las clases universitarias en contextos emergentes. Contribuciones de la Tecnología Educativa. Virtualidad, Educación y Ciencia, 12(24), 9-24. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/36279
Lund, A., & Zukerfeld, M. (2020). Corporate Capitalism's Use of Openness: Profit for Free?. Springer Nature.
Ministerio de Educación y Deportes. (2017). Documento sobre la opción pedagógica y didáctica de educación a distancia. Resolución E2641/2017. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=275872
Morozov, E. (2015). La locura del solucionismo tecnológico. Katz Editores y Capital Intelectual.
Moodle. (2023). About Us. https://moodle.com/about/
Pagano, M. y García, L. I. (2020). Cuarentena, educación y virtualidad: ¿cómo acompañar a les estudiantes sin abastecer el capitalismo de plataformas? https://eneroenlaciudad.com.ar/wp-content/uploads/2020/04/cuarentena-educacion-y-virtualidad.pdf
Plantin, J. C., Lagoze, C., Edwards, P. N., & Sandvig, C. (2016). Infrastructure studies meet platform studies in the age of Google and Facebook. New media & society, 20(1), 293-310. https://doi.org/10.1177/1461444816661553
Sabulsky, G. (2023, 25 julio). Enseñar en escenarios combinados: nuevas presencialidades. Facultad de Comunicación UNC. https://www.youtube.com/watch?v=SotUc4LNph8
Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra.
Suaya, E. (2022). El rol del Estado como garante de Internet. Un servicio público y un derecho humano. En A. Ramos [comp.], Argentina en Internet: 35 años de la creación del dominio .ar. NIC, Secretaría Legal y Técnica de la Presidencia de la Nación.
Vallejo, A. & González, A. (2023, febrero 27). La aplicación de la inteligencia artificial en educación: una reflexión crítica sobre su potencial transformador. Aula Cavila. https://blogs.ead.unlp.edu.ar/boletinaulacavila/
Van Dijck, J., Poell, T., & De Waal, M. (2018). The platform society: Public values in a connective world. Oxford University Press.
Zanotti, A., & Pagola, L. I. (2022). Potencialidades y límites para el análisis de datos de sistemas de gestión de aprendizaje. El caso de Moodle. Transdigital, 3(6), 1–23. https://doi.org/10.56162/transdigital145
Zanotti, A., Céspedes, L., & Mauro, A. (2023). Open science practices and policies in public universities. The case of the National University of Córdoba, Argentina. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.5524
Zukerfeld, M. (2020). Bits, plataformas y autómatas. Las tendencias del trabajo en el capitalismo informacional. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 4(7). http://www.ceil-conicet.gov.ar/ojs/index.php/lat/article/view/623