Post-pandemic educational communication

Challenging factors in university digital training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3703

Keywords:

educational communication, digitalisation, ubiquity, transmediation, space-time

Abstract

Current educational communication practices are characterised by the use of digital media, both in faceto-face classes and in distance programmes. The constant technological innovations challenge the educational-communicative processes and contents, which is why it is necessary to renew their analysis from a multidisciplinary perspective. This article carries out a critical documentary discussion based on the Mexican case and seeks to identify and understand these processes, focusing on the axes of change that digitalisation imposes on current educational communication. In this sense, the education of the present, post-pandemic, has unique characteristics: it is digital, ubiquitous and transmedia, as well as being conditioned by a new spatio-temporal dimension and the availability of an unlimited volume of information. In these circumstances, creating and evaluating legitimised and credible knowledge presents a series of challenges that encompasses both communicative and pedagogical dynamics, skills gaps and technological connectivity, as well as the revision of public policies on the issue. Only by identifying these challenges and an analytical approach that listens to the voice of the educational protagonists (teachers, students and institutions) will be possible to nurture policies that act accordingly, as well as to propose new methodological strategies for teaching, research and dissemination of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Delia Crovi Druetta, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Estudios Latinoamericanos, Universidad Nacional Autónoma de México (México). Maestra en Comunicación, Universidad Nacional Autónoma de México. Investigadora Nacional Nivel III, Sistema Nacional de Investigadores, Consejo Nacional de humanidades, Ciencias y Tecnologías (México). Miembro activo, Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación, donde actualmente forma parte del Comité Científico. Ha publicado decenas de artículos en revistas especializadas y medios digitales sobre temas de comunicación, y entre sus últimos libros se destacan Jóvenes y apropiación tecnológica. La vida como hipertexto (2013, UNAM), Redes sociales digitales: lugar de encuentro, expresión y organización para los jóvenes (2016, La Biblioteca Editorial) y La apropiación digital y la transformación de las prácticas culturales (2021, TINTABLE). Ha coordinado siete obras colectivas y participó en numerosos libros y memorias. Fue profesora entre 1978 y 2018 del Centro de Estudios en Ciencias de la Comunicación, Universidad Nacional Autónoma de México. Fue presidenta entre 2014 y 2018 de la Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación (ALAIC). Participa en diversas asociaciones científicas nacionales e internacionales de comunicación y en redes académicas sobre temas de comunicación, educación, telecomunicaciones y cultura digital. Ha sido profesora invitada en universidades de Argentina, Brasil, Colombia, Nicaragua, Panamá, España y Canadá.

References

Aparici, R. (2010). Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa.

Augé, M. (1993). Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Ciudad de México: Siglo XXI.

BM (2020). “La educación en América Latina enfrenta una crisis silenciosa, que con el tiempo se volverá estridente”. Entrevista a Emanuela di Gropello. Banco Mundial BIRF–AIF. Recuperado de: https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2020/06/01/covid19-coronavirus-edicacion-america-latina

Burbules, N. (1999). El diálogo en la enseñanza. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Burbules, N. (2014). El aprendizaje ubicuo: nuevos contextos, nuevos procesos. Entramados: educación y sociedad,1, pp. 131-134. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1084/1127

Cabello, R. & López, A. (Eds.). (2017). Contribuciones al estudio de los procesos de apropiación de tecnologías. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ediciones del Gato Gris.

Crovi, D. (1997). El mundo a domicilio. Comunicación y Sociedad, 30, pp. 317-328.

Crovi, D. (2016).Redes sociales digitales: lugar de encuentro, expresión y organización para los jóvenes. Ciudad de México: UNAM y La Biblioteca ediciones.

Crovi, D. (2021). La apropiación digital y la transformación de las prácticas culturales. Ciudad de México: TINTABLE.

Echeverría, J. (2000). Un mundo digital. Ciudad de México. Ediciones de Bolsillo.

Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Ciudad de México. Siglo XXI.

Freire, P. (1986).La educación como práctica de la libertad.Ciudad de México. Siglo XXI.

Freire, P., Gadotti, M., Guimaraes, S. & Hernández, I. (1987). Pedagogía: diálogo y conflicto. San Pablo. Ediciones cinco.

Han, B-C (2018). Hiperculturalidad. Barcelona: Herder.

Han, B-C (2022). Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia. Ciudad de México. Taurus.

Leontiev, A. (1978). Actividad, conciencia y personalidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ediciones Ciencias del Hombre.

Lèvy, P. (1999). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.

Morales, S. & E. Vidal (2021). ¿Quién se apropia de qué? Tecnologías digitales en el capitalismo de plataformas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.

Santoyo, R. (1985). En torno al concepto de interacción.Perfiles Educativos 27,pp. 56-71.

Scolari, C. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de Cultura Digital, pp. 71-81. Recuperado de: https://www.accioncultural.es/media/Default%20Files/activ/2014/Adj/Anuario_ACE_2014/6Transmedia_CScolari.pdf

Simpson, M. (compilador) (1986). Comunicación alternativa y cambio social en América Latina. Tlahuapan: Premia.

Published

2024-01-01

How to Cite

Crovi Druetta, D. (2024). Post-pandemic educational communication: Challenging factors in university digital training. InMediaciones De La Comunicación, 19(1), 267–281. https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3703

Issue

Section

Miscellanea