Photographing the past
The device of motion photos
DOI:
https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.2.3737Keywords:
photography, digital photography, motion photo, post-photography, device, mobile phoneAbstract
Recent updates to mobile phone operating systems brought the possibility of generating motion photos using their digital cameras. These photos consist of a very short video that ends in a static image, which corresponds to the instant of the shot. The motion photo can be understood as a new type of image, that combines very precisely two pre-existing substances of expression, and which continues to expand the universe of what is socially called “photography” to encompass, for the first time, images in motion. Using the semiotic notion of device, this article analyzes the genesis of these new photographs, as well as certain innovative practices that are enabled after they are taken. Among them, the article focuses on the possibility, provided by the device, of generating new static photographs of the moments prior to the original capture, which gives rise to the novel practice of taking a photo of a past moment. This particularity of the device, which has the ability to unlink, for the first time, the photographed instant from the one of the shot, has relevant implications as regards enunciation, and can reconfigure, in the near future and with the expansion of the knowledge of this arché, the social understanding of what is called “photography”.
Downloads
References
Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós.
Caballero, D. (2023). Toma fotos que cobran vida con la cámara de tu Samsung Galaxy. Móvil zona. Recuperado de: https://www.movilzona.es/tutoriales/camaras/funcion-motion-photo-samsung-galaxy/
Carlón, M. (2004). Sobre lo televisivo. Dispositivos, discursos y sujetos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: La Crujía.
Carlón, M. (2006). De lo cinematográfico a lo televisivo. Metatelevisión, lenguaje y temporalidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: La Crujía.
Carlón, M. (2016a). Registrar, subir, comentar, compartir: prácticas fotográficas en la era contemporánea. En Corro, P. & Robles, C. (editores) (2016), Estética, medios y subjetividades (pp. 31-54). Santiago de Chile: Universidad Pontificia Católica de Chile. Recuperado de: http://estetica.uc.cl/images/stories/librovsimposio/02_mario%20carlon.pdf
Carlón, M. (2016b). Después del fin. Una perspectiva no antropocéntrica sobre la post-tv, el post-cine y youtube. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: La Crujía.
Cartier-Bresson, H. (2003). El instante decisivo. El malpensante, 43, pp. 14-27.
Fernández, J. L. (1994). Los lenguajes de la radio. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Atuel.
Fontcuberta, J. (2017). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Fontcuberta, J. (2022). Ça-a-été? Contra Barthes. Madrid: Joaquín Gallego Editor.
Foschi, G. (2023). Fontcuberta contra Barthes. Doppiozero. Recuperado de: https://www.doppiozero.com/fontcuberta-contro-barthes
Gombrich, E. H. (1987). La imagen y el ojo. Nuevos estudios sobre la psicología de la representación pictórica. Madrid: Alianza.
Hjelmslev, L. (1972). Ensayos lingüísticos. Madrid: Gredos.
Kurażyńska, D. M. (2022). Dime para qué sirve y te diré qué es una imagen. Los usos de las imágenes y su incidencia en el conocimiento de las imágenes. Tesis Doctoral, Universidad de Granada, España. Recuperado de: https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/81982/75074.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Manovich, L. (2012). El software toma el mando. Recuperado de: https://www.academia.edu/7425153/2014_-_El_software_toma_el_mando_traducci%C3%B3n_a_Lev_Manovich_.
Metz, C. (1974). El estudio semiológico del lenguaje cinematográfico. Lenguajes, 1(2). Recuperado de: https://semioticaderedes-carlon.com/wp-content/uploads/2018/04/Metz-El-estudio-semiol%C3%B3gico-del-lenguaje-cinematogr%C3%A1fico.pdf
Peirce, C. S. (1986). La ciencia de la semiótica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Nueva Visión.
Schaeffer, J-M. (1990). La imagen precaria del dispositivo fotográfico. Madrid: Cátedra.
Sciana, F. (2023). Fontcuberta punta l’indice sulla verità. Il Sole 24 ore. Recuperado de: https://www.mimesisedizioni.it/download/14659/ed5dc9e2ee9a/ferdinando-scianna-il-sole-24-ore-14-maggio-2023-fonctuberta-punta-lindice-sulla-verita-su-contro-barthes-di-fontcuberta.pdf
Scolari, C. (2023) El nuevo canon fotográfico. Hipermediaciones. Recuperado de: https://hipermediaciones.com/2023/07/15/el-nuevo-canon-fotografico/
Sontag, S. (2016). Sobre la fotografía. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Debolsillo.
Traversa, O. (2001). Aproximaciones a la noción de dispositivo. Signo y Seña, 12, pp. 233-247.
Traversa, O. (2009). Dispositivo-enunciación: en torno a sus modos de articularse. Figuraciones, 6. Recuperado de: https://repositorio.una.edu.ar/handle/56777/1086
Verón, E. (1974). Para una semiología de las operaciones translingüísticas. Lenguajes, 1(2), pp. 11-36.
Verón, E. (1987). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Gedisa.
Verón, E. (1997). De la imagen semiológica a las discursividades. El tiempo de una fotografía. En Veyrat-Masson, I. & Dayan, D. (comps.), Espacios públicos en imágenes (pp. 47-70). Barcelona: Gedisa.
Verón, E. (2009). El fin de la historia de un mueble. En Carlón, M. & Scolari, C. (eds.), El fin de los medios masivos. El comienzo de un debate (pp. 229-248). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: La Crujía.
Verón, E. (2013). La semiosis social, 2. Ideas, momentos, interpretantes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós.
Zelcer, M. (2017). Las imágenes fotográficas en tiempo real: una aproximación. L.I.S. Letra, Imagen y Sonido, 18, pp. 135-154.
Zelcer, M. (2021). Devenires de lo fotográfico. Imágenes digitales en los dispositivos contemporáneos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Teseo.
Zelcer, M. (2023). Traversa: el lugar del dispositivo. En Cingolani, G. & Bitonte, M. E. (2023), Relés a partir de la obra de Oscar Traversa (pp. 85-98). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Libros de Crítica UNA - Prometeo.