Capturing the gaze in cybernetic capitalism
DOI:
https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.2.3846Keywords:
cybernetic capitalism, the capture of the gaze, the technological structure of negative recursivity of the self-image, the scopic surplus valueAbstract
The gaze has become an object of usufruct in the context of a contemporary capitalism with the capacity to convert digital users into producers of content that enriches the large post-media corporations. A kind of scopic surplus value, which today has the potential, through the metaverse, to capture the body. The nodal articulator of this system lies in what I call the technological structure of negative recursivity of the self-image, which resides in the use of networks and systems to confront the psychic pain that the networks and systems themselves produce. This negative spiral is the main form of subject capture, potentiated on the horizon of the metaverse as a radical capture of one's own body.
Downloads
References
Alter, A. (2017). Irresistible: The Rise of Addictive Technology and the Business of Keeping. New York: Penguin Press.
Ancajima, L. (2023). TikTok alcanza un nuevo hito al lograr que jóvenes gasten 10 mil millones de dólares en consumo. RPP. Recuperado de: https://rpp.pe/tecnologia/apps/tiktok-alcanza-un-nuevo-hito-al-lograr-que-jovenes-gasten-10-mil-millones-de-dolares-en-consumo-noticia-1522112
Angulo, J. (2023). Facebook más fuerte que nunca: ya es la primera red con 3.000 millones de usuarios. Debate. Recuperado de: https://www.debate.com.mx/tecnologia/Facebook-mas-fuerte-que-nunca-ya-es-la-primera-red-con-3-mil-millones-de-usuarios-20230728-0058.html
Azamar, A. (2022). Litio en América Latina. Demanda global contra daño socioambiental. Ciudad de México: UAM y Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales.
Azamar, A. (2024). El multicolor de la energía. Ciudad de México: UAM y Rosa Luxenburg Stiftung.
Bagdikian, B. H. (2004). The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press.
Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.
Ball, M. (2022). El metaverso y cómo lo revolucionará todo. Barcelona: Deusto.
Belting, H. (2012). Florencia y Bagdag. Una historia de la mirada entre oriente y occidente. Madrid: Akal.
Bernal, H. (2012). Lectura del texto Introducción del narcicismo (1914) de Sigmund Freud. Poiésis. Revista Electrónica de Psicología Social, (24), pp. 1-13. DOI: https://doi.org/10.21501/issn.1692-0945
Botes, M. (2022). Brain Computer Interfaces and Human Rights: Brave new rights for a brave new world. In 2022 ACM Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAccT ’22), June 21–24, 2022, Seoul, Republic of Korea. ACM, New York, NY, USA. Available in: https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3531146.3533176
Burwell, S., Sample, M. & Racine, E. (2017). Ethical aspects of brain computer interfaces: a scoping review. BMC Med Ethics, 18(60). Available in: https://bmcmedethics.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12910-017-0220-y#citeas.
Butler, J. (2010). Marcos de guerra: las vidas lloradas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós.
Castells, M. (2012). Comunicación y poder. Madrid: Siglo XXI.
Ciancio, A. (2022). Edificio El Metaverso. Global Finance. Recuperado de: https://gfmag.com/features/building-metaverse/
Counts, A. (2023). Acciones de Meta suben tras ingresos superiores a estimaciones. Bloomberg. Recuperado de: https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-07-26/acciones-de-meta-suben-tras-ingresos-superiores-a-estimaciones
Deliotte (2016). The economic impact of disruptions to Internet connectivity. A report for Facebook. Deliotte. Available in: https://globalnetworkinitiative.org/wp-content/uploads/GNI-The-Economic-Impact-of-Disruptions-to-Internet-Connectivity.pdf
Della Vecchia, N. (2023). Qué empresas ya están aprovechando el Metaverso para sus negocios. Forbes AR. Recuperado de: https://www.forbesargentina.com/innovacion/que-empresas-ya-estan-aprovechando-metaverso-sus-negocios-n29882
Dellato, M. (2023). The World´s Largest Media Companies In 2023: Comcast And Disney Stay On Top. Forbes. Available in: https://www.forbes.com/sites/marisadellatto/2023/06/08/the-worlds-largest-media-companies-in-2023-comcast-and-disney-stay-on-top/?sh=586f9d6c54c6
Dirigentes digital (2022). El futuro será digital o no será. DirigentesDigital.com. Recuperado de: https://dirigentesdigital.com/tecnologia/futuro-sera-digital-no-sera/
Duke, D. (2023). Why User-Generated Content Is Winning. Forbes. Available in: https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2023/03/13/why-user-generated-content-is-winning/?sh=5693724b6e94
Echeverría, B. (2005). Renta tecnológica y capitalismo histórico. Mundo Siglo XXI. Revista del CIECAS, (2), pp. 17-20. Recuperado de: https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/7399
Eco, U. (2011). La estructura ausente. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Debolsillo.
Engeln, R. (2018) Beauty Sick: How the Culture Obsession with Appearance Hurts Girls and Women. New York: Harper.
Europapress (2022). El valor del metaverso podría alcanzar los 5 billones de dólares en 2030, según Mckinsey. Recuperado de: https://www.europapress.es/economia/noticia-valor-metaverso-podria-alcanzar-billones-dolares-2030-mckinsey-20220629110050.html
Eyal, N. & Hoover, R. (2014). Hooked: How to Build Habit-Forming Products. New York: Portfolio Penguin.
Fernández, R. (2015). Stanford, la semilla de lo que hoy es Silicon Valley. Expansión.
Forbes Staff (2023). Ganancias de Meta aumentan 35% impulsadas por publicidad, IA y realidad mixta. Forbes México. Recuperado de: https://www.forbes.com.mx/ganancias-de-meta-aumentan-35-impulsadas-por-publicidad-ia-y-realidad-mixta/
Gallace, A. (2022). Haptic Interaction in Virtual Reality: Are We Ready for the Metaverse? Neuroscientific and Behavioral Considerations. In Ugliotti, F. & Osello, A. (coords.), Handbook of Research on Implementing Digital Reality and Interactive Technologies to Achieve Society 5.0 (pp. XX). Hershey: IGI Global.
Gombrich, E. (2023). Art and Illusion. New York: Phaidon Press Limited.
González Pazos, J. (2019). Medios de comunicación ¿Al servicio de quién? Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Clacso, Icaria Editorial y Asdi.
Goodman, M. (2016). Future Crimes: Inside the Digital Underground and the Battle for Our Connected World. Palatine: Anchor Book Press.
Groys, B. (2015). Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Madrid: Caja Negra.
Herman, E. S. (2000). The Myth of the Liberal Media: An Edward Herman Reader: 2. Bristol: Peter Lang Inc.
Jarman, H., Fuller, M., McLean, S. A., Rodgers, R. F., Slater, A., Gordon, C. S. & Paxton, S. J. (2023). Who's most at risk of poor body image? Identifying subgroups of adolescent social media users over the course of a year. Computers in Human Behavior, (147). DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107823
Joshi, N. (2023). The Impact of AI on Web 3.0. Allerin. Available in: https://www.allerin.com/blog/the-impact-of-ai-on-web-3-0
Kosal, M. & Putney, J. (2023). Neurotechnology and international security Predicting commercial and military adoption of brain-computer interfaces (BCIs) in the United States and China. Politics and the Life Sciences, 42(1), pp. 81-103. DOI: https://doi.org/10.1017/pls.2022.2
Kross, E., Verduyn, P., Demiralp, E., Park, J., Seungjae Lee, D., Lin, N., Shablack, H., Jonides, J. & Ybarra, O. (2013). Facebook Use Predicts Declines in Subjective Well-Being in Young Adults. Plos One. Available in: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0069841
Kurzweil, R. (2006). The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology. New York: The Viking Press.
Lacan, J. (2009). El estadio del espejo como formador de la función del yo [je] tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica. Escritos 1. Madrid: Siglo XXI.
Ledron, M. (2021). Reskin: la piel sintética para el metaverso de Zuckerberg. DistritoXR.
Lesaja, S. & Palmer, X.L. (2020). Brain-Computer Interfaces and the Dangers of Neurocapitalism. Arxiv, Cornell University. Available in: https://arxiv.org/abs/2009.07951
Lizarazo, D. (2010). ¿México digital? Incertidumbres sobre la nación en tiempos de Internet. En Esteinou, J. & Esparza, L. (Coords.), Pensar el futuro de México. La comunicación y la reconstrucción de la nación mexicana (pp. 187-215). Ciudad de México: UAM.
Lizarazo, D. (2013). Estética y violencia en la politización del arte de Walter Benjamin. En Lizarazo, D. & Sánchez, A. (Coords.), Benjamin y las encrucijadas de la violencia (pp. 141- 201). Ciudad de México: UAM.
Lizarazo, D. (2024). Hermenéuticas y esquirlas en la mirada cinematográfica. Ciudad de México: Gedisa / UAM.
Maqsood, A. & Sangra, S. (2021). The Effect of Snapchat Filters on Self-Image: A Study of Netflix’s ‘The Social Dilemma’. Global Media Journal – Arabian Edition, 3(3). Available in: https://amityuniversity.ae/gmj-ae/journals/2021/8%20Afsah%20Maqsood.pdf
McChesney, R. (2000). Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times. New York: The New Press.
Mitchelhill, T. (2022). Una oportunidad de USD 1 billón: JPMorgan se convierte en el primer gran banco en el Metaverso. Cointelegraph en español. Recuperado de: https://es.cointelegraph.com/news/1t-opportunity-jpmorgan-becomes-first-major-bank-in-the-metaverse
Muise, A., Christofides, E. & Desmarais, S. (2009). More Information than You Ever Wanted: Does Facebook Bring Out the Green-Eyed Monster of Jealousy? Cyberpsychology & Behavior, 12(4). Available in: https://business.ecu.edu/wp-content/pv-uploads/sites/216/2023/01/Facebook-Article-3.pdf
Observatorio Blockhain (2022). JPMorgan abre sucursal en el metaverso decentraland con un retrato de su CEO Jamie Dimon. Observatorio Blockhain. Available in: https://observatorioblockchain.com/metaverso/jp-morgan-abre-sucursal-en-el-metaverso-decentraland-con-un-retrato-de-su-ceo-jamie-dimon/
Patnak, S. (2024). Meta registra mayor alza de valor en la historia del mercado. Bloomberg. Recuperado de: https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-02-02/meta-registra-mayor-alza-de-valor-en-la-historia-del-mercado
Peirano, M. (s/f). El enemigo conoce el sistema. Madrid: Debate.
Schopenhauer, A. (2010). El arte de envejecer. Madrid: Alianza Editorial.
Seth, S. (2022). The World's Top Media Companies. Investopedia. Available in: https://www.investopedia.com/stock-analysis/021815/worlds-top-ten-media-companies-dis-cmcsa-fox.aspx
Silverman, K. (2009). El umbral del mundo visible. Madrid: Akal.
Soetaert, W. & Vandamme, E. J. (2010). Industrial Biotechnology. Sustainable Growth and Economic Success. Weinheim: Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KgaA.
Stephanopoulos, G., Aristidou, A. A. & Nielsen, J. (1998). Metabolic Engineering: Principles and Methodologies. Ámsterdam: Elsevier.
Stephenson, N. (2000). Snow Crash. Barcelona: Gigamesch.
SynergyXR.com (s/f). VR Controllers: A comprehensive Review. Available in: https://synergyxr.com/blogs/vr-controllers-a-comprehensive-review/
Taibbi, M. (2019). Hate Inc.: Why Today´s Media Makes Us Despise One Another. New York: OR Books.
Tidy, J. (2022). Metaverso: cómo funciona el multimillonario negocio de la compraventa de tierras en el mundo virtual. BBC News Mundo. Recuperado de: https://www.bbc.com/mundo/noticias-63508556
Uchyigit, G. & Ma, M. Y. (2008). Personalization Techniques and Recommander Systems. Series in Machine Perception and Artificial Intelligence. London: World Scientific Publishing.
Virilio, P. (2003). El arte del motor: aceleración y realidad virtual. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Manantial.
Vogel, E. A., Rose, J. P., Roberts, L. R. & Eckles, K. (2014). Social comparison, social media, and self-esteem. Psychology of Popular Media Culture, 3(4), pp. 206-222. DOI: https://doi.org/10.1037/ppm0000047
Wallon, H. (1975). Los orígenes del carácter en el niño: los preludios del sentimiento de personalidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Nueva Visión.
Weinberger, D. (2012). Too Big to Know: Rethinking Knowledge Now That the Facts Aren't the Facts, Experts Are Everywhere and the Smartest Person in the Room. New York: Basic Books.
World Health Organization (2008). Tobacco industry interference with tobacco control. Available in: https://www.who.int/publications/i/item/9789241597340
Wu, T. (2016a). The Attention Merchants: The Epic Scramble to Get Inside Our Heads. New York: Knopf.
Wu, T. (2016b). El interruptor principal. Auge y caída de los imperios de la información. Santiago de Chile: FCE.