From the secondary to the quinary sector

Internal communication according to the activity of the company: objectives, measurement and priorities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.1.2959

Keywords:

internal communication, strategies, evaluation, economic sectors

Abstract

The purpose of this essay is to know the internal communication (IC) departments of Spanish organizations according to the economic sector to which they belong, as well as determining which are the objectives, the programmatic axes and evaluation of the strategies proposed in their IC plans. On the other hand, it is intended to knowwhat their priorities are for the immediate future, and to determine if there are similarities and / or differences between companies depending on the sector they belong to. For this, a quantitative study is carried out, based on a survey on a sample of 118 IC managers in Spain. The results reveal that companies in the quaternary sector are more involved in stimulating and promoting innovation and creativity in the company, and that they use efficacy assessment procedures more and more frequently than companies in other sectors, especially in the quinary one. Likewise, there are also differences in the relevance that companies in the quaternary sector give to some of the tools they use to achieve their objectives.

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Author Biographies

Cristina Aced-Toledano, Universitat Oberta de Catalunya

Doctora en Sociedad de la Información y el Conocimiento por la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), España. Profesora colaboradora de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), España. Profesora en varios programas de la Barcelona School of Management, de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), España. Trabaja como consultora independiente de comunicación desde 2006. Ha publicado más de diez libros sobre comunicación digital y varios artículos en revistas académicas. Entre ellos el artículo: “Objectives and difficulties in the evaluation of internal communication in Spanish companies” (2019, El profesional de la información) y los libros: Relaciones públicas 2.0. Cómo gestionar la comunicación corporativa en el entorno digital (Editorial UOC, 2018) y Nuevas narrativas digitales. Aplicaciones en relaciones públicas, periodismo y marca personal (Amazon, 2015). Sus intereses de investigación abarcan los medios sociales, la comunicación digital y la comunicación interna.

Susana Miquel-Segarra, Universitat Jaume I

Doctora en Empresa, Economía y Sociedad por la Universidad de Alicante (UA), España; con mención internacional acreditada por la Glasgow Caledonian University (GCU), Reino Unido. Vicedecana en el Grado de Publicidad y Relaciones Públicas en la Universitat Jaume I (UJI), España. Profesora en el Departamento de Ciencias de la Comunicación en la UJI, España. Colaboradora en el Máster universitario de Comunicación corporativa, protocolo y eventos, Universitat Oberta de Catalunya (UOC), España. Investigadora en el grupo Encom y colaboradora en el grupo Periodismo, comunicación y poder de la UJI, España. Sus investigaciones se centran en los perfiles profesionales en el ámbito de la comunicación corporativa, las relaciones públicas y la comunicación interna, así como en las redes sociales y su potencial dialógico y comunicativo en diferentes ámbitos.

Published

2020-06-10

How to Cite

Aced-Toledano, C., & Miquel-Segarra, S. (2020). From the secondary to the quinary sector: Internal communication according to the activity of the company: objectives, measurement and priorities. InMediaciones De La Comunicación, 15(1), 87–107. https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.1.2959

Issue

Section

Articles