Stakeholders and unintended outcomes in strategic communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.1.2961

Keywords:

stakeholders, unintended outcomes, evaluation, strategic communication, public relations, greenwashing

Abstract

The uncontrolled reactions caused by communication actions are known as outcomes unintended according to the most widespread evaluation models. The measurement of these outcomes becomes enormously relevant as they can represent adverse effects for the stakeholders that are linked to the organization: this correlation jeopardizes communication goals and could impact its activity in a negative way. This article discusses the unwanted outcome of a strategic communication action. More specifically, a content analysis is carried out of the appearance of criticisms of misleading policies on environmental commitment (greenwashing) that occurred in the framework of the Climate Summit (COP25) held in Madrid in December 2019. Through the quantitative observation of the media coverage and the quantification of the extracted variables, it is possible to define the true media involvement of the greenwashing perspective, and, specifically, its effect on
potential stakeholders.

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Author Biography

Francisco I. López del Castillo Wilderbeek, Universitat Pompeu Fabra

Doctor en Comunicación por la Universitat Pompeu Fabra (UPF), España. Documentation Expert en la empresa de análisis de medios de comunicación REBOLD, España, y miembro del grupo de investigación MEDIUM en la UPF. Además del doctorado, ha cursado estudios de Derecho, Comunicación Audiovisual y el Máster de Sociedad de la Información del Conocimiento en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), España. Su producción científica está centrada en el ámbito de la evaluación de las acciones de comunicación como la aplicación del paradigma psicofisiológico o de la perspectiva semiótica. Entre sus últimos trabajos pueden mencionarse: “Outcomes en la evaluación de las relaciones públicas, la aproximación semiótica” (2019, Revista Internacional de Relaciones Públicas); “La psicofisiología como herramienta para la evaluación
de la publicity” (2019, Estrategas. Investigación en Comunicación).

Published

2020-06-10

How to Cite

López del Castillo Wilderbeek, F. I. (2020). Stakeholders and unintended outcomes in strategic communication. InMediaciones De La Comunicación, 15(1), 133–153. https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.1.2961

Issue

Section

Articles