Cinema in hypermediatisation
Emilia Pérez Phenomenon
DOI:
https://doi.org/10.18861/ic.2025.20.2.4103Keywords:
cinema, Emilia Pérez, starsystem, filmic portrait, sociolectAbstract
The article examines how the starsystem stages the film Emilia Pérez, directed by Jacques Audiard (2024), a modern tragedy presented in the form of a musical. The film, starring Hollywood figures such as Selena Gómez and Zoe Saldaña, tells the story of a lawyer who assists a Mexican drug lord in his decision to undergo a sex-gender transformation. The numerous criticisms unleashed by Latin American audiences on social media –many of them focused on the actresses’ way of speaking and the caricature-like treatment of drug trafficking and its related crimes– placed the film at the center of media discussion. Within this framework, the article focuses on the filmic portrait –a face that also includes a voice– as an articulating node between the starsystem, the actresses’ biographies, and a hypermediated reception. It argues that the rise of streaming platforms, social media, and interactive content turns cinema into a transmedia phenomenon, one traversed by debates, interviews, interactive advertising, reaction videos, cameos, memes, and other forms of contemporary discursivity.
Downloads
References
Barthes, R. (1999). Mitologías. Siglo XXI.
Buhler, J. & Neumeyer, D. (2010) Hearing the Movies: Music and Sound in Film History. Oxford University Press.
Cha, S. (2020). Bong Joon-ho celebra la ruptura de la “barrera del lenguaje” en los Oscar. Reuters.
Chion, M. (1993). La audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Grupo Planeta.
Cisneros, V. (2025). Jacques Audiard reprocha ataques a Emilia Pérez en México: “Nunca se había hablado tanto sobre los desaparecidos”. Infobae. https://www.infobae.com/mexico/2025/02/03/jacques-audiard-reprocha-ataques-a-emilia-perez-en-mexico-nunca-se-habia-hablado-tanto-sobre-los-desaparecidos/
De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no: feminismo, semiótica, cine. Cátedra.
Depetris Chauvin, I. (2019). Geografías afectivas: Desplazamientos, prácticas espaciales y formas de estar juntos en el cine de Argentina, Chile y Brasil (2002-2017). Latin America Research Commons.
Fernández, J. L. (2021). Entre el rostro y la voz: mediatizaciones de la individualidad en plataformas mediáticas. deSignis, HORS SERIE, 01, 61-74. https://www.designisfels.net/wp-content/uploads/2021/10/HORS-SERIE-01.pdf
Filmaffinity (s.f.). Premios de Emilia Pérez. Filmaffinity. https://www.filmaffinity.com/es/movie-awards.php?movie-id=671326
Finol, J. E. & Finol, D. E. (2021). La rostrosfera: mediatizaciones entre lo analógico, lo real y lo digital. En C. Voto, J. E. Finol & M. Leone (coords.), El rostro en el horizonte digital latinoamericano (pp. 11–25). UNR Ediciones.
Finol, J. E. (2022). La corposfera: Rostro y pasiones, identidades y alteridades. En Barbotto, S., Voto, C. & Leone, M. (coords.), Rostrosferas de América Latina (pp. 13-29). Aracne.
Guadarrama, A. (2025). Director de Emilia Pérez explica por qué no eligió actrices mexicanas para su película ambientada en México. Infobae. https://www.infobae.com/mexico/2025/01/16/director-de-emilia-perez-explica-por-que-no-eligio-actrices-mexicanas-para-su-pelicula-ambientada-en-mexico/
Lotman, I. M. (1996). La semiosfera I. Universitat de València.
Lotman, I. M. (2000). La semiosfera: Semiótica de las artes y de la cultura III. Universitat de València.
Martín-Barbero, J. (1991). De los medios a las mediaciones. Ediciones G. Gili.
Mora, L. A. H. (2025). Acusan a Karla Sofía Gascón de ser racista tras polémicas declaraciones en redes: “El islam es una infección”. Infobae. https://www.infobae.com/mexico/2025/01/30/acusan-a-karla-sofia-gascon-de-ser-racista-tras-polemicas-declaraciones-en-redes-el-islam-es-una-infeccion/
Mulvey, L. (2021). Diálogo intertextual y nueva teoría fílmica feminista. En Colaizzi, G. (ed.), Cine, interculturalidad y políticas de género (pp. 27-44). Cátedra.
Ojeda Briceño, A. (2020). Parasite: la cinta surcoreana que invita a vencer la barrera de los subtítulos y que arrasó en el Oscar. El Comercio. https://elcomercio.pe/luces/cine/parasite-la-cinta-surcoreana-que-invita-a-vencer-la-barrera-de-los-subtitulos-y-que-arraso-en-el-oscar-bong-joon-ho-parasitos-premios-oscar-2020-oscars-noticia/#google_vignette
Pasolini, P. P. (1971). Discurso sobre el plano-secuencia o el cine como semiología de la realidad. En Metz, C., Della Volpe, G., Pasolini, P. P. & Rocha, G. (coords.), Problemas del nuevo cine (pp. 61-76). Alianza Editorial.
Patino, D. (2024). Eugenio Derbéz critica desempeño de Selena Gómez en la película Emilia Pérez. Ella se defiende. CNN en español. https://cnnespanol.cnn.com/2024/12/09/entretenimiento/eugenio-derbez-critica-selena-gomez-emilia-perez-orix
Prado, C. (2022). Potencia Tortillera. Expresiones filosófico-políticas a partir del archivo digitalizado de la memoria lésbica en Argentina. En Cocciarini, N. & Rojo, P (coords.), Expresiones políticas y movimientos populares de las mujeres e identidades disidentes (81-94). Grupo Montevideo.
Redacción LAVOZ. (2025). Los polémicos tuits de Karla Sofía Gascón: comentarios racistas, insultos a Maradona y más. La Voz. https://www.lavoz.com.ar/espectaculos/cine-series/los-polemicos-tuits-de-karla-sofia-gascon-comentarios-racistas-insultos-a-maradona-y-mas/
Redacción MDZ Show. (2025). Escándalo con Karla Sofía Gascón: la actriz de Emilia Pérez que escribió tuits racistas y puso en jaque su nominación a los premios Oscar. MDZol. https://www.mdzol.com/mdz-show/2025/2/4/escandalo-con-karla-sofia-gascon-la-actriz-de-emilia-perez-que-escribio-tuits-racistas-puso-en-jaque-su-nominacion-los-premios-oscar-1185432.html
Richard, N. (1997). Intersectando latinoamérica con el latinoamericanismo: saberes académico, práctica teórica y crítica cultural. Revista iberoamericana, 63(180), 345-361.
Ríos Arbeláez, J. J. (2025). Así utilizaron inteligencia artificial en Emilia Pérez y The Brutalist: las nominadas a los Oscar. Infobae. https://www.infobae.com/tecno/2025/02/13/asi-utilizaron-inteligencia-artificial-en-emilia-perez-y-the-brutalist-las-nominadas-a-los-oscar
Rodríguez, B. (2025). Eran peores las actuaciones de Emilia Pérez fueron mejoradas con IA. Excélsior. https://www.excelsior.com.mx/funcion/eran-peores-las-actuaciones-de-emilia-perez-fueron-mejoradas-con-ia/1695526
Sánchez, F. (2025). Desaparecidos: una tragedia en Latinoamérica que los Oscar han puesto en la mira. Los Angeles Times. https://www.latimes.com/espanol/entretenimiento/articulo/2025-03-04/desaparecidos-una-tragedia-en-latinoamerica-que-los-oscar-han-puesto-en-la-mira
Torres, S. (2025). Emilia Pérez usó IA: Voz de Karla Sofía Gascón fue alterada con inteligencia artificial para mejorar su interpretación de las canciones. Tomatazos. https://www.tomatazos.com/noticia/emilia-perez-uso-ia-voz-de-karla-sofia-gascon-fue-alterada-con-inteligencia-artificial-para-mejorar-su-interpretacion-de-las-canciones/
Voto, C., Finol, J. E. & Leone, M. (2021). Presentación. El rostro digital latinoamericano: desafíos y apuestas. En Voto, C., Finol, J. E. & Leone, M. (coords.), El rostro en el horizonte digital latinoamericano (pp. 7-11). UNR Ediciones.
Zavala, L. (2023). Estética y semiótica del cine. Hacia una teoría paradigmática. Universidad Nacional Autónoma de México.
