Open government in the management of city halls
Informational policy and intermediation through the social networks of the Sant Cugat del Vallès town hall
DOI:
https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.1.2962Keywords:
political communication, 2.0 policy, media, open governmentAbstract
Information policy has fostered a change in relations between the public administration and the media, between the politician and the journalist, or between the mayor and the citizen, strengthening contact and generating new forms of behaviour and relationship between both spaces and actors in social life. This article aims to show how social networks have transformed the relationship between municipalities and the media, as well as to show the role of citizens during this new framework of social interaction.
Downloads
References
Ajuntament de Sant Cugat. (2018). PACTE 2015-2019. Una estrategia per a la millora de la qualitat de vida. Recuperado de: https://www.santcugat.cat/files/651-8988-fitxer/PACTE%20%202016-2019_Presentació.pdf
Asociación para la Investigación de Medios (2018). Estudio 20ª encuesta Navegantes en la Red. 2018. Recuperado de: http://download.aimc.es/aimc/ARtu5f4e/Infografia_naveg_20.pdf
Bauman, Z. (2018). Las redes sociales son una trampa. El País. Recuperado de: https://elpais.com/cultura/2015/12/30/babelia/1451504427_675885.html
Caldevilla, D. (2009). Democracia 2.0: La política se introduce en las redes sociales. Pensar la Publicidad, III(2), 31-48.
Campos Freire, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación Social, 11(63), 277-286. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-63-2008-767-287-293
Castells, M. (1996). La era de la información. Madrid: Alianza Editorial.
Castells, M. (2008). Comunicación, poder y contrapoder en la sociedad red. Los medios y la política. Telos. Recuperado de: http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/DYC/SHI/seccion=11 88&idioma=es_ES&id=2009100116310137&activo=4.do?elem=6844
Congosto, M., Fernández, M. & Moro, E. (2011). Twitter y política: información, opinión y ¿predicción? Cuadernos de Comunicación Evoca, 4, 11-16. DOI: https://doi.org/10.1002/path.3028
Criado, J. (2016). Las administraciones públicas en la era del gobierno abierto. Gobernanza inteligente para un cambio de paradigma en la gestión pública. Revista de Estudios Políticos, 173, 245-275.
Cruz-Rubio, C. (2015). ¿Qué es (y que no es) gobierno abierto? Una discusión conceptual. Revista en Cultura de la Legalidad, 8(2), 37-53.
D’Adamo, O., Freidenberg, F. & García-Beaudoux, V. (2000). Medios de comunicación de masas y establecimiento de la agenda: un estudio empírico en Argentina. América Latina, Hoy, 25, 57-66.
Gallardo-Paúls, B. & Enguix, S. (2016). Pseudopolítica: el discurso político en las redes sociales. Recuperado de: https://www.academia.edu/23525173/2016._Pseudopolítica_el_discurso_político_en_las_redes_sociales
Generalitat de Catalunya. (2014). LLEI 19/2014, del 29 de desembre. De transparència, accés a la informació pública i bon govern. Dogc, 6780(18). Recuperado de: http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6780/1395384.pdf
Gobierno Abierto. (2016). ¿Qué es y qué se entiende por gobierno abierto? Laboratorio Iberoamericano de Gobierno para la Innovación Pública, 1-37. Recuperadode: https://lab.novagob.org/wp-content/uploads/2017/0z/NovagobAcademia_2016_1_GobiernoAbierto-AALL.pdf
Gordillo, S. (2010). Comunicació i política: el pas de l’1.0 al 2.0. El cas de la Catalunya participativa. Trípodos, 27, 175-188. Recuperado de: https://0-www-raco-cat.cataleg.uoc.edu/index.php/Tripodos/article/view/234166/316380
Islas, O. & Ricaurte, P. (2013). Investigar las redes sociales. Comunicación total en la sociedad de la ubicuidad. México D.F.: Razón y Palabra.
McCombs, M. (2004). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.
Moreno, M. (2014). El gran libro del community manager: técnicas y herramientas para sacarle partido a las redes sociales y triunfar en social media. Barcelona: Gestión 2000. Recuperado de: http://discovery.uoc.edu/iii/encore/record/C__Rb1054982__Sel gran libro del community manager__Orightresult__U__X7?lang=cat
Observatori del Treball de la Generalitat de Catalunya. (2018). Recuperado de: http://observatoritreball.gencat.cat/web/.content/generic/documents/treball/estadistica/atur_comarques_i_municipis__premsa/2018/arxius/Atur_per_
municipis_201812.pdf
Ramírez-Alujas, A. (2012). Gobierno abierto y modernización de la gestión Pública. Tendencias actuales y el (inevitable) camino que viene. Reflexiones seminales, Revista Enfoques: Ciencia Política y Administración Pública, IX(15), 99-125.
Roberts, C. (2005). Gatekeeping theory: An evolution. Available on: https://www.academia.edu/2757838/Gatekeeping_theory_An_evolution
Salvador, M. & Ramírez, O. (2016). Gobierno abierto y competencias digitales: Transformando la administración pública para afrontar los retos del nuevo paradigma, Cuadernos de Gobierno y Administración Pública, 3(1), 1-13.
Sánchez, J. (2015). La participación ciudadana como instrumento del gobierno abierto Espacios Públicos, 18(43), 51-73.
Sant Cugat del Vallès (2018). PACTE. Per a La Millora De La Qualitat De les persones. Recuperado de: https://www.santcugat.cat/files/651-8988-fitxer/PACTE
Sebastián, M. & Martínez, S. (2016). Gobierno y Parlamento abierto: la participación ciudadana en el tratamiento y visualización de la información pública. Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(1), 47-56.
Trejo, R. (2011). ¿Hacia una política 2.0? Potencialidades y límites de la red de redes. Nueva Sociedad. Democracia y política en América Latina. Recuperado de: https://nuso.org/articulo/hacia-una-politica-20-potencialidades-y-limites-de-la-redde-redes/
Web de l’Institut d’Estadística de Catalunya. (2018) Municipi de Sant Cugat del Vallès, en xifres. Recuperado de: https://www.idescat.cat/emex/?id=082055